آموزش مهارتهای زندگی برای کاهش افسردگی
الموضوعات :
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی
الکلمات المفتاحية: افسردگی, دانشآموزان, مهارتهای زندگی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به مطالعه اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی در کاهش نشانههای افسردگی دانشآموزان پرداخت. 62 دختر دانشآموز سال سوم راهنمایی به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایشی هفتهای دو بار و طی 12 جلسه دو ساعته، مهارتهای زنـدگی را آموزش دیدند. هر دو گروه، مقیاس افسردگی کودکان (لانگ و تیشر، 1983) را قبل و بعد از آموزش تکمیل کردند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی، نشانههای افسردگی، مشکلات اجتمـاعی و اشتغـال ذهنی با بیماری و مرگ را به گونـهای معنادار کاهش میدهد، اما از لحاظ پاسخ عاطفی، احساس گناه، حرمت خود و خوشی و لذت بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. بنابراین به نظر میرسد برای بهبود کامل نشانهها به دورههای طولانیتر آموزش نیاز است.