اثربخشی آموزش جایگزین پرخاشگری و ایمنسازی در مقابل تنیدگی بر راهبردهای شناختی نظمجویی هیجان در نوجوانان بزهکار
الموضوعات : روانشناسی تحولی
سعید محمودینیا
1
,
مژگان سپاهمنصور
2
,
سوزان امامیپور
3
,
فریبا حسنی
4
1 - دکتری تخصصی روان شناسی
دانشگاه ازاد اسلامی
واحد تهران-مرکز
2 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
3 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
4 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
الکلمات المفتاحية: نوجوانان, نوجوانان بزهکار, آموزش ایمنسازی در مقابل تنیدگی, آموزش جایگزین پرخاشگری, راهبردهای شناختی نظمجویی هیجان,
ملخص المقالة :
این پژوهش بهمنظور مقایسه اثربخشی آموزش جایگزین پرخاشگری و ایمنسازی در مقابل تنیدگی بر راهبردهای شناختی نظمجویی هیجان نوجوانان بزهکار انجام شد. طرح پژوهش از نوع شبهتجربی سهگروهی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماهه بود. بدین منظور از بین نوجوان کانون اصلاح و تربیت شهر تهران، 60 نفر با استفاده از روش نمونهبرداری دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایگزین شدند. شرکتکنندگان، قبل از شروع مداخله پرسشنامهنظمجویی شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، 2006) را تکمیل کردند. سپس دو گروه آزمایشی تحت 10 جلسه آموزش بهشیوه آموزش جایگزین پرخاشگری گلدشتاین و آموزش ایمنسازی در مقابل تنیدگی مایکنبام قرار گرفتند، درحالیکه گروه گواه آموزشی را دریافت نکرد. پس از اتمام جلسههای آموزشی و همچنین دو ماه بعد، مجدداً هر سه گروه پرسشنامهمزبور را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس مختلط تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش جایگزین پرخاشگری در مقایسه با دو گروه دیگر بهطور معناداری بر نمرات راهبردهای شناختی مثبت نظمجویی هیجان در طول مراحل پژوهش تأثیر داشته است. اما در ارتباط با راهبردهای شناختی منفی نظمجویی هیجان نتایج نشان داد که روشهای آموزشی نتوانستند تأثیر معناداری بر نمرات داشته باشند. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان از روش آموزش جایگزین پرخاشگری بهعنوان روشی جایگزین یا مکمل در کنار سایر شیوههای مداخلهای برای بهبود نظمجویی شناختی در نوجوانان استفاده کرد.
