تأثیر آموزش ذهنآگاهی به مادران بر خودکارآمدی فرزندان
الموضوعات :موسی ریاحی 1 , معصومه اسمعیلی 2 , سمیه کاظمیان 3
1 - کارشناس ارشد مشاور خانواده علامه طباطبایی
2 - دانشیار داشگاه علامه طباطبایی
3 - استادیار داشگاه علامه طباطبایی
الکلمات المفتاحية: خودکارآمدی, ذهنآگاهی, مادران, فرزندان,
ملخص المقالة :
این پژوهش، با هدف تعیین تأثیر آموزش ذهن آگاهی به مادران بر خودکارآمدی فرزندان انجام شد. جامعه آماری، کل دانشآموزان مقطع اول متوسطه شهرستان بهارستان (از توابع استان تهران) در سال تحصیلی 1394-1393 مشغول به تحصیل و مادرانشان بود. از بین این دانشآموزان، تعداد 24 نفر به روش نمونهبرداری خوشهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و دیگران (1982) بود. مادران گروه آزمایش هشت جلسه 120 دقیقهای آموزش ذهن آگاهی (یک جلسه درهفته) دریافت کردند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. در این پژوهش از طرح پیشآزمونـآزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری 90 روزه استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری نشان داد که آموزش ذهن آگاهی به مادران موجب افزایش خودکارآمدی در فرزندان میشود (05/0p<). براساس یافتههای پژوهش به مشاوران و روانشناسان پیشنهاد میشود از آموزش ذهن آگاهی به شیوه گروهی به عنوان روش کارآمد برای افزایش سطح خودکارآمدی در فرزندان استفاده کنند.
ابوالقاسمی، ع.، بیگی، پ. و نریمانی، م. (1390). بررسی اثربخشی دو روش آموزشی شناختی-رفتاری و مهارتهای تنظیم هیجان بر خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 7(22)، 42-21.
اصغرنژاد، ط.، احمدیدهقطبالدینی، م.، فرزاد، و. ا. و خداپناهی، م. (1385). مطالعه ویژگیهای روانسنجی مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر. مجله روانشناسی، 10(3)، 274-262.
براتیبختیاری، س. (1376). بررسی رابطه ساده و چندمتغییری خودکارآمدی، خودپایی و عزت نفس با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران.
پیرخانقی، ع. (1388). بررسی نقش آموزش خلاقیت در پیشبینی و تبیین سلامت روان به منظور تدوین مدل سلامت روانی بر اساس متغیرهای خلاقیت، خودکارآمدی و شیوه کنارآمدن با فشار روانی. پایاننامه دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
تجلی، ف. و اردلان. ا. (1389). رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی. مجله روانشناسی، 14(53)، 78-62.
تمدنی، م.، حاتمی، م. و هاشمیرزینی، ه. (1390). رابطه بین خودکارآمدی، اهمالکاری و پیشرفت تحصیلی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 6(17)، 85-65.
توزندهجانی، ح.، توکلیزاده، ج. و لگزیان، ز. (1390). اثربخشی شیوههای فرزندپروری بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور و آزاد نیشابور. افق دانش، فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد، 17(2)، 64-56.
جمالی، م.،نوروزی، آ. و طهماسبی، ر. (1392). عوامل مؤثر بر خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(8)، 641-629.
حسننیا، س.، صالحصدقپور، ب. و ابراهیمدماوندی، م. (1393). مدلیابی رابطه ساختاری هوش هیجانی و شادکامی با واسطهگری خودکارآمدی و خودتنظیمی تحصیلی. مجلهمطالعاتآموزشو یادگیری، 6(2)، 60-32.
رحیمیپردنجانی، س. و غباریبناب، ب. (1390). تأثیر مداخله مبتنی بر نظریه گاردنر بر خودکارآمدی عمومی دانشآموزان ناشنوای هنرستانی شهر اصفهان. مجلهپژوهشهایعلومشناختیورفتاری، 1(1)، 86-73.
رستمی، ا.، شریعتنیا، ک.، و خواجوندخوشلی، ا. (1393). بررسی رابطه خودکارآمدی و ذهنآگاهی با نشخوار فکری در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 24(4)، 295-254.
زینعلیپور، ح.، زارعی، ا. و زندینیا، ز. (1388). خودکارآمدی عمومی و تحصیلی دانشآموزان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی. پژوهشنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 6(9)، 28-13.
عسکری، س.، کهریزی، س. و کهریزی، م. (1392). نقش خودکارآمدی و رضایت از زندگی در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر سال سوم دوره متوسطه شهر کرمانشاه. مجلهروانشناسیمدرسه، 2(2)، 123-107.
مرادیان، ج.، عالیپور، س. و شهنیییلاق، م. (1393). رابطه علّی بین سبکهای فرزندپروری و عملکرد تحصیلی با واسطه خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت در دانشجویان. روانشناسی خانواده، 1(1)، 74-63.
معصومیان، س.، شعیری، م.، شمس،ج. و مؤمنزاده، س. (1392). بررسی تأثیر درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر خودکارآمدی زنان مبتلا به کمردرد مزمن. پژوهشدر پزشکی(مجلهپژوهشیدانشکدهپزشکی)، 27(3)، 163-158.
مهبد، م. و شیخالاسلامی، ر. (1393). خودناتوانسازی بر اثر فرایندهای خانواده: اثر واسطهای خودکارآمدی تحصیلی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 11(44)، 393-391.
میرمهدی، س. ر. و کریمی، ن. (1391). رابطه خودکارآمدی، برانگیختگی و مهارتهای اجتماعی با سوءمصرف مواد. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 9(33)، 81-73.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman and Company.
Bandura, A. (2012). On the functional properties of perceived self-efficacy revisited. Journal of Management, 38(1), 9-44.
Bandura, A.(1999). A social cognitive theory ofpersonality. Handbook of personality. New York: Guilford press.
Brown, K. W., Ryan, R. M., & Creswell, J. D. (2007). Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects.Psychological Inquiry, 18(4), 211- 237.
Caprara, G. V., & Steca, P. (2005). Self–efficacy beliefs as determinants of prosocial behavior conducive to life satisfaction across ages. Journal of Social and Clinical Psychology, 24(2), 191-217.
Carroll, A., Houghton, S., Wood, R., Unsworth, K., Hattie, J., Gordon, L., & Bower, J. (2009). Self-efficacy and academic achievement in Australian high school students: The mediating effects of academic aspirations and delinquency. Journal of Adolescence, 32(4), 797-817.
De Caroli, M. E., & Sagone, E. (2013). Self-efficacy and prosocial tendencies in Italian adolescents. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 92, 239-245.
Eklund, J., Loeb, C., Hansen, E. M., & Andersson-Wallin, A. C. (2012). Who cares about others? Empathic self-efficacy as an antecedent to prosocial behavior. Current Research in Social Psychology, 20(3), 31-41.
Gardner, D. M. (2011). Parents' influence on child social self-efficacy and social cognition. A thesis submitted to the Faculty of the Graduate School, Marquette University, in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Master of Science.
Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2012). Family therapy: An overview (8th Ed.). Belmont, CA: Brooks/Cole.
Hyun, M. S., Chung, H. I. C., & Lee, Y. J. (2005). The effect of cognitive–behavioral group therapy on the self-esteem, depression, and self-efficacy of runaway adolescents in a shelter in South Korea. Applied Nursing Research, 18(3), 160-166.
Kerpelman, J. L., Erygit, S., & Stephens, C. J. (2008). African American adolescents` future education oriantion: Associations with self- efficacy, ethnic identity, and perceived parental support. Journal of Youth Adolescence, 37, 997- 1008.
Luberto, C. M., Cotton, S., McLeish, A. C., Mingione, C. J., & O’Bryan, E. M. (2014). Mindfulness skills and emotion regulation: the mediating role of coping self-efficacy. Mindfulness, 5(4), 373-380.
Parent, J., McKee, L. G., Rough, J. N., & Forehand, R. (2015). The association of parent mindfulness with parenting and youth psychopathology across three developmental stages. Journal of Abnormal Child Psychology, 44(1), 191-202.
Parsa, N., Yaacob, S. N., Redzuanb, M., Parsa, P., & Parsa, B. (2014). Effects of Inter-parental Conflict on College Student's Self-efficacy in Hamadan, Iran. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 152, 241-245.
Raggi, A., Leonardi, M., Mantegazza, R., Casale, S., & Fioravanti, G. (2010). Social support and self efficacy in patients with Myasthenia Gravis: A common pathway towards positive health outcomes. NeuralScience, 31, 231 235.
Riggio, H., R., Valenzuela, A., M., & Weiser, D. A. (2010). Household responsibilities in the family of origin: Relations with self efficacy in young adulthood. Personality and Individual Diffe-rences, 48, 568-573.
Shultz, D., & Shultz, S. (2016). Theories of Personality (11th Ed.). Belmont, CA: Wadsworth.
Schunk, D. H., & Meece, J. L. (2006). Self-efficacy development in adolescence. Self-efficacy Beliefs of Adolescents, 5, 71-96.
Sherer, M., & Maddux, J. (1982). The Self-efficacy Scale: Construction and validation. Psychological Reports, 51, 663-671.
Weiser, D. A., & Riggio, H. R. (2010). Family background and academic achievement: does self-efficacy mediate outcomes? Social Psychology of Education, 13, 367- 383.