ساختار عاملِی فهرست تنِیدگِی ناشِی از انتظارهاِی تحصِیلِی
الموضوعات :امید شکری 1 , احمد به پژوه 2 , زهره دانشورپور 3 , محمد مولایی 4 , زهرا نقش 5 , رضا علِی طرخان 6 , فهیمه کهتری 7
1 - دانشجوی دکترا دانشگاه تربیت معلم
2 - دانشیار دانشگاه تهران
3 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
4 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
5 - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
6 - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
7 - کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی
الکلمات المفتاحية: فهرست تنِیدگِی ناشِی از انتظارهاِی تحصِیلِی, ساختار عاملِی, تحلِیل عاملِی اکتشافِی, تحلِیل عاملِی تأِیِیدِی,
ملخص المقالة :
بهمنظور بررسی ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی فهرست تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی (AESI؛ انگ و هوان، 2006)، 143 پسر و 182 دختر دبیرستانی فهرست تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی (AESI) و فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (FNES-B؛ لری، 1983) را تکمیـل کردند. تحلیل عاملی اکتشـافی دو عامل انتظارهای والدیـن/ معلمان و انتظارهای خود را تأیید کرد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی ضمن حمایت از ساختار عاملی به دست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی، نشان دادند که الگوی دو عاملی AESI در مقایسه با الگوی تک عاملی برازش بهتری با دادهها دارد. همبستگی مثبـت معنادار بین نمرههای مقیاس ترس از ارزیابی منفی با نمرههای زیر مقیاسها و نمره کـل AESI مبین روایی همگرای این فهرست بود. همسانی درونی زیرمقیاسها و عامل کلی AESI مناسب بود. نتایج پژوهش حاضر، ثبات ساختار عاملی AESI و اعتبار این فهرست را برای سنجش تنیدگی ناشی از انتظارهای تحصیلی در دانش آموزان ایرانی نشان دادند.