شناسایی و اولویت بندی مولفههای تأمین مالی صنایع کوچک ومتوسط با استفاده از شبکه عصبی
الموضوعات :صادق رضایی منفرد 1 , سید جواد ایرانبان 2 , رضا رادفر 3 , علی حاجیها 4
1 - دانشجو دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
2 - عضو هیات علمی
3 - عضو هیات علمی
4 - استاد دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
الکلمات المفتاحية: تأمین مالی, صنایع کوچک و متوسط, سرمایه گذاری, شبکه عصبی,
ملخص المقالة :
چکیده تأمین مالی یکی از عوامل کلیدی برای رشد و بقای صنایع کوچک و متوسط (SMEs) است. در این پژوهش، به شناسایی و اولویتبندی مولفههای تأمین مالی SMEs پرداخته شده است. برای این منظور، از شبکه عصبی مصنوعی (ANN) به عنوان یک روش پیشرفته استفاده شده است. پژوهش حاضر شامل سه فاز اصلی است. ابتدا، با مرور ادبیات موضوع، مولفههای تأمین مالی SMEs شناسایی شدند. سپس، با استفاده از نظرسنجی و جمعآوری دادهها از کارشناسان و مدیران SMEs در ایران، دادههای مورد نیاز برای آموزش شبکه عصبی جمعآوری شدند. در نهایت، با تحلیل دادهها با استفاده از شبکه عصبی، مولفههای تأمین مالی SMEs بر اساس اولویتهای آنها تعیین شدند. نتایج نشان داد که مهمترین مولفههای تأمین مالی SMEs به ترتیب اولویتبندی عبارتند از: سرمایهگذاری، روش تأمین مالی داخلی، تأمین مالی خارجی. این پژوهش میتواند به مدیران و تصمیمگیران SMEs کمک کند تا بهترین استراتژیهای تأمین مالی را برای رشد و توسعه کسب و کار خود انتخاب کنند. همچنین، نتایج این پژوهش میتواند به سیاستگذاران و برنامهریزان اقتصادی کمک کند تا سیاستهای حمایتی مناسب برای SMEs را شناسایی و اجرا کنند.
منابع و مآخذ رضایی دولت آبادی، حسین و صادق فلاح، راضیه. (1393). تحلیل دیدگاه سهامداران بزرگ به عمل واگذاری بلوکی سهام برای تأمین مالی بنگاه به روش مچینگ (مورد مطالعه: شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران). مدیریت دارایی و تامین مالی, 2 (2)، 39-64. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23831170.1393.2.2.5.0
شاکری فر، الناز، و بابایی نژاد، رامین. (1401). تاثیر پیلتفرم های مجازی بر سرعت رشد و توسعه ی فروش کسب و کارها. کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و توسعه اقتصادی. SID. https://sid.ir/paper/1035413/fa
صدری نیا، محمد، میراسدی، سمانه، و وروانی، محسن. (1388). روشهای مختلف تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط در مراحل مختلف دوره عمر. رشد فناوری، 5(19)، 13-21. SID. https://sid.ir/paper/144887/fa
کریمی، آصف و بوذر جمهری، شهریار.(1392). تحلیل موانع تأمین مالی برای شرکتهای کوچک و متوسط، فصلنامه توسعه کارآفرینی، 6(1)، 125-144. doi: 10.22059/jed.2013.36253
کلابی، امیر محمد و پوریایی، کیمیا. (1402). طراحی مدل همآفرینی ارزش در پلتفرمهای رسانهای با تبیین نقش نوآوری باز، توسعه دیجیتالی، هوش مصنوعی و هوش تجاری. بررسیهای مدیریت رسانه, 2(2), 218-236. doi: 10.22059/mmr.2023.365873.1062
نصرتیبرندق، بیژن، طلوعیاشلقی، ساده و امینیسابق، زینالعابدین. (1399). طراحی مدل دینامیکی تأمین مالی بنگاه های کوچک و متوسط با رویکرد DANP، مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، 44(11), 154-187. 20.1001.1.22519165.1399.11.44.8.3
نوری، روح اله فتحی، سعید و یگانه، ليلا .(1395). شناسایی علل مشکلات تأمین سرمایه در گردش در شرکت های کوچک و متوسط کشور، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت دارایی و تأمین مالی، 4(3)، 1-16. doi: 10.22108/amf.2016.20644
یزدانی، مهدی و طیبی، سید کمیل. (1394). سازوکار اثرگذاری نوسانهای نرخ ارز بر تأمین مالی بنگاه های اقتصادی کشور، راهبرد اقتصادی، 4(12)، 1-15. https://econrahbord.csr.ir/article_103277.html?lang=e
Alblowi, K. (2024). Rethinking SMEs Lending Decisions-Making: A Two-Stage Model Integrating AI and HI Approaches. Migration Letters, 21(3), 1-15.
www.migrationletters.com Arce, C. G. M., Valderrama, D. A. C., Barragán, G. A. V., & Santillán, J. K. A. (2024). Optimizing business performance: Marketing strategies for small and
medium businesses using artificial intelligence tools. Migration Letters, 21(S1), 193-201. DOI: Colabi, A. M., & Pouriae, K. (2023). Designing a Value Co-creation Model in Media Platforms by Explaining the Role of Open Innovation, Artificial Intelligence, and Business Intelligence. 2(2), 218-236. [In Persian] doi: 10.22059/mmr.2023.365873.1062. DOI: 10.1109/ACCESS.2017.
https://doi.org/10.59670/ml.v21iS1.6008 Karimi, A., & Bozarjomehri, S. (2013). Analyzing the Financing Barriers to Small and Medium Enterprises. Journal of Entrepreneurship Development, 6(1), 125-144. [In Persian] doi: 10.22059/jed.2013.36253
Lee, A. (2024). THE IMPACT OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE ON SMALL BUSINESSES. Harvard Model Congress. https://static1.squarespace.com/static/1.pdf Liu, P. C., Wang, W., Wang, Z., & Yang, Y. (2024). Will artificial intelligence undermine the effects of guanxi on relationship performance? Evidence from
China's banking industry. Industrial Marketing Management, 116, 12-25. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2023.11.007 Nag, A., Bhatia, A., Sharma, A., Kumar, V., & Sharma, V. (2024). Role of Artificial Intelligence in Business Dynamics: Opportunities and Challenges.
Leveraging AI and Emotional Intelligence in Contemporary Business Organizations, 276-286. Noori, R., Fathi, S., & Yeganeh, L. (2016). Identification of the Causes of Timely Availability of Working Capital Problem for Small and Medium Size Enterprises in Iran. Journal of Asset Management and Financing, 4(3), 1-16. [In Persian] doi: 10.22108/amf.2016.20644 Nosrati Barandagh, B., toloie, A., Sadeh, E., & aminisabegh, Z. (2020). Provide a dynamic model of financing small and medium enterprises (SMEs) with DANP approach. Financial Engineering and Portfolio Management, 11(44), 154-187. [In Persian] 20.1001.1.22519165.1399.11.44.8.3 Sadeghfalah, R., & Rezaie Dolatabadi, H. (2014). Analysis of big Shareholdersâ. (2015). Perspective on Block Divestiture of Shares in Business Financing Through Matching Method (Tehran Stock Exchange as A Case Study). Journal of Asset Management and Financing, 2(2), 39-64. [In Persian]
https://dorl.net/dor/20.1001.1.23831170.1393.2.2.5.0 Xiao, J., Wen, Z., Jiang, X., Yu, L., & Wang, S. (2024). Three-stage research framework to assess and predict the financial risk of SMEs based on hybrid
method. Decision Support Systems, 177, 114090. https://doi.org/10.1016/j.dss.2023.114090 Yazadani, Mehdi and Taybbi, Seyed Kamal. (2015). Transmission Mechanism of Exchange Rate Fluctuations on Financing of Iranian Economic
Enterprises. Economic Strategy, 4(12), 1-15. [In Persian] https://econrahbord.csr.ir/article_103277.html?lang=en