ارائه مدل بازاریابی در شرایط رکود
الموضوعات :فرزانه فراهانی آزاد 1 , منصوره علیقلی 2 , سینا نعمتی زاده 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران ، ایران،
3 - گروه مدیریت بازرگانی،واحدتهران مرکزی،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: استراتژی, بازاریابی, واژههای کلیدی: وضعیت اقتصادی, رکود. طبقه بندی JEL : O1, M3, L1, F18,
ملخص المقالة :
چکیدههدف از این تحقیق ارائه مدل بازاریابی در شرایط رکود است. نتایج پژوهش حاضر، نشاندهندهی استخراج 6 بعد اصلی و 21 مؤلفه محوری است که در قالب مدل پارادایمی شامل بازاریابی متناسب با شرایط رکود به عنوان مقوله محوری و شرایط علّی (پرداختها و پاداشها در دوره رکود، وضعیت اقتصادی و رقابتی در دوره رکود، تغییرات سریع محیطی در دوره رکود و شرایط محیطی داخلی و خارجی)، عوامل زمینهای(جایگاه شرکت در بازار در زمان رکود، شناخت مشتری و نیاز آنان در دوره رکود، خلاقیت در بازاریابی در دوره رکود و آمیخته بازاریابی در دوره رکود)، شرایط مداخلهگر(افزایش سهم بازار در دوره رکود، عوامل مالی و انسانی در دوره رکود، کانالهای توزیع و شبکه بازاریابی در دوره رکود)،راهبردها (استراتژی تمایز، استراتژی هزینه، استراتژی انقباضی و استراتژی توسعه)و پیامدها(تداوم ارتباط با مشتری در دوره رکود، توسعه مهارت و توان خلاقیت بنگاهها و بهکارگیری صحیح منابع در دوره رکود) به دست آمده است.
فهرست منابع
امام وردی، قدرت اله، جعفری، سیده محبوبه. (1398). اثر بحران های مالی بر انتقال تکانه و سرریز نوسان میان بازارهای مالی توسعه یافته و ایران. اقتصاد مالی، 13(47).63-84.
خجسته، نازنین، چیرانی، ابراهیم، شبگو منصف، سید محمود، شاهرودی، کامبیز. (1400). اثرات تبلیغات در شبکه های اجتماعی بر تامین مالی شرکتهای کوچک و متوسط. اقتصاد مالی.15(54). 161-180.
سیف اللهی، ناصر.(1398). بررسی تاثیر بازارگرایی و ثبات مدیریتی بر عملکرد مالی شرکتها، اقتصاد مالی ، سال سیزدهم، شماره 48، 261-277
صمدی، سعید، جلایی، سید عبدالمجید ( 1383 ). تحلیل ادوار تجاری در اقتصاد ایران. تحقیقات اقتصادی.1(66). 139-153.
کرسول، جان دبلیو(1398). طرح پژوهش: رویکردهای کیفی، کمی و ترکیبی، ترجمه علیرضا کیامنش، انتشارات جهاد دانشگاهی (دانشگاه علامه طباطبایی)، چاپ سوم.
ملک اخلاق، اسماعیل، میرعسکری، سید رضا، امین، محدثه. (1399). بررسی تأثیر استراتژیهای بازاریابی بر عملکرد بازاریابی شرکتهای صنایع پوشاک و ساختمانی در شرایط رکود اقتصادی. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی، 15(12)، 49-65.
وارسته، حامد، دلخواه، جلیل، یزدانی، حمیدرضا(1398). استراتژیهای بازاریابی و فروش مناسب در دوران رکود اقتصادی (مطالعه موردی: صنعت کالاهای تندمصرف). مدیریت بازرگانی. 11(3). 459-484.
Barwise, P. & Styler, A. (2002). Marketing expenditure trends. UK7 London business school/ Havas marketing report
Gary L. Lilien, Raji Srinivasan. (2010).Marketing spending strategy in recessions, Australasian Marketing Journal (AMJ), Volume 18, Issue 3, August 2010, Pages 181-182.
Gulati, R., Nohria, N., & Wohlgezogen, F. (2010). Roaring out of recession. Harvard Business Review, 88(3), 62-69.
Gümüş, Niyazi & Geçti, Fatih & Yilmaz, Ali. (2020). Marketing Strategies with Private Labels During Economic Recession. Business Horizons. Volume 62, Issue 3,263-294.
Hall, W. K. (1980). Survival Strategies in a Hostile Environment. Harvard Business Review, 75- 85.
Hamermesh, R. G. & Silk, S. B. (1979). How to compete in stagnant industries. Harvard Business Review, 161-168.
Köksal, M. H. & Özgül, E. (2007). The relationship between marketing strategies and performance in an economic crisis. Marketing Intelligence & Planning, 25(4), 326-342.
Laitinen, E. K. (2000). Long-term success of adaptation strategies: evidence from Finnish companies. Long Range Planning, 33(6), 805-830
Nickell, D., Rollins, M. & Hellman, K. (2013). How to Not Only Survive But Thrive During Recession: A Multi-wave, Discovery-oriented Study. Journal of Business & Industrial Marketing, 28(5), 455-461
Picard, R. G. (2001). Effects of recessions on advertising expenditures: An exploratory study of economic downturn in nine developed countries. Journal of Media Economics, 14(1), 1– 14.
Quelch, J. & Jocz, K. E. (2009). How to market in a downturn. Harvard Business Review, 87(4), 52-62
Srinivasan, R., Rangaswamy, A. & Lilien, G. L. (2005). Turning adversity into advantage: does proactive marketing during a recession pay off? International Journal of Research in Marketing, 22(2), 109-125.
Strauvs، A. & J. Courbin (1998). Principles of Qualitative Research Methodology. Translation by B. Mohammadi. Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies؟
Tassinari, Giorgio & Panarello, Demetrio. (2021). The effectiveness of marketing tools in a consumer goods market in Italy during the Great Recession (2010-2015). the Journal of Business and Industrial Marketing 10.124-152.
Teresa C. Lacerda. (2018). Crisis leadership in economic recession: A three-barrier approach to offset external constraints,International Journal of Research in Marketing, Volume 31, Issue 1, March, Pages 78-93
Zook, C. & Rigby, D. (2001). How to Think Strategically in a Recession. Harvard Management Update, 6(11), 8-9.
_||_