عوامل مؤثر بر بینالمللیسازی بانکها
الموضوعات :مژده نیلچیان 1 , محمدرضا کاباران زاد قدیم 2 , جلال حقیقت منفرد 3 , جمشید عدالتیان شهریاری 4
1 - گروه کارآفرینی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران،ایران.
2 - گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: بانک, تحلیل مضمون, بینالمللیسازی, واژههای کلیدی: بانکداری بینالمللی,
ملخص المقالة :
چکیدهبانکها به عنوان منابع اصلی تأمینکننده نقدینگی بنگاههای تولیدی و خدماتی، نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه اقتصادی یک کشور دارند. علاوه بر این، وجود بازارهای رقابتی نیز اهمیت این موضوع را افزایش میدهد. یکی از راههای بهدست آوردن مزیت رقابتی، بینالمللی شدن میباشد که بسیاری از بانکها در سطح جهانی در این راه گام برداشتهاند. بینالمللی شدن بانکها، پدیده جدیدی نیست. در طول تاریخ بانکداری، بینالمللی شدن همواره با بانکداری گره خورده است. امروزه، خدمات بانکها چنان متنوع شدهاند که بسیاری از بانکها ترجیح میدهند کلمه قدیمی بانک را از برنامههای تبلیغاتی خود حذف کرده و بر نقش پررنگتر بنگاههای خدمات مالی _بنگاههای خدماتی نوآور، پویا و مشتریمدار_ تأکید کنند. هدف مقاله حاضر، تبیین عوامل مؤثر بر بینالمللیسازی بانکها است. روش انجام این پژوهش، تحلیل مضمون میباشد. در این راستا، از مطالعه ادبیات نظری، بهعنوان منبع پژوهش بهره گرفته شده است. جهت تکمیل و تأیید مضمونهای بهدست آمده و دستیابی کاملتر به مختصات بینالمللیسازی بانکها، به مصاحبه با خبرگان و سپس مطالعه تطبیقی نیز پرداخته شده است. درنهایت، 12 مقوله و 59 مضمون از منابع مورد مطالعه استخراج گردید.
فهرست منابع
آلعمران، رویا؛ رحیمزاده، فرزاد و شکوهی فرد، سیامک. (1398). اثر اینترنت بر بازدهی سیستم بانکی (مطالعه موردی بانکهای منتخب ایران). فصلنامه اقتصاد مالی، دوره 13، شماره 74، صص 62_39.
برهانی، حمید. (1379). بانکداری و تأمین مالی بینالمللی. تهران: موسسه عالی آموزش بانکداری ایران.
تقوی، مهدی. (1384). اقتصاد کلان، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
خاکی، غلامرضا. (1396). روش تحقیق گرانددی در مدیریت (با رویکرد پایاننامه نویسی). چاپ سوم، تهران: نشر فوژان.
رضوانی، مهران و موسوینژاد، سید مهدی. (1395). کارآفرینی بینالمللی. چاپ دوم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
زنگیآبادی، علی و علیحسینی، رحمان. (1389). سیر تحول بانکداری از آغاز تاکنون، بانک و اقتصاد ، شماره 110 ، صص 27_17.
سالواتوره، دومینیک. (1395). اقتصاد بینالملل، ترجمه: ارباب، حمیدرضا، چاپ هفتم، تهران: نشر نی.
سیدشکری، خشایار و میرباقری، عاطفه السادات. (1391). اثر آزادسازی تجاری بر رشد اقتصاد غیرنفتی کشورهای عضو اوپک. فصلنامه اقتصاد مالی، دوره 6، شماره 20، صص194_173.
شاهدی، مظفر. (1387). تاریخ بانک شاهنشاهی ایران: گوشه هایی از روابط سیاسی و اقتصادی ایران و انگلستان (1952 – 1888)، تهران: پژوهشکده پولی و بانکی.
شفیعی رودپشتی، میثم؛ حکاکی، سیدمسعود؛ جلالی، مریم و نوری، ابوالفضل. (1393). تحلیلی بر وضعیت بانکداری اختصاصی در ایران، فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی، سال بیست و دوم، شماره70، تابستان1393، صص 138_119.
صمدآقایی، جلیل. (1378). سازمانهای کارآفرین، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید ؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخزاده، محمد. (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده های کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی، سال پنجم، شماره دوم، پاییز و زمستان 1390، شماره پیاپی 10، صص 198_151.
فارسیجانی، حسن. (1389). روشهای تولید و عملیات در کلاس جهانی. چاپ اول، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
فروزنده، محمدرضا ؛ ثانوی فرد، رسول و حمیدیزاده، علی. (1399).طراحی و تبیین مدل بازاریابی کارآفرینانه بینالمللی برای استارتآپهای خدمات بانکی، فصلنامه راهبردهای بازرگانی، دوره 17، شماره 15، بهار و تابستان 1399، صص 18_1.
کردنوری، امیرحسین؛ عدالتیان شهریاری، جمشید؛ عزیزی، محمد و کابارانزاد قدیم، محمدرضا. (1399). طراحی مدل مفهومی کسب و کار در بانکهای توسعهای با رویکرد کارآفرینی بین المللی، فصلنامه اقتصاد مالی، سال چهاردهم، شماره 55، زمستان 1399، صص 172-157.
کاتلر، فیلیپ و آرمسترانگ، گری. (1389). اصول بازاریابی (مترجم: علی پارساییان)، چاپ نهم، تهران: ادبستان.
لاولاک، کریستوفر و رایت، لارن. (1391). اصول و مدیریت بازاریابی خدمات مترجم: فروزنده، بهمن، چاپ چهارم، اصفهان: نشرآموخته.
محمدزاده، یوسف؛ حکمتی، فرید؛ صمد، میرعلی و اشرفی، کبری. (1395). بررسی تأثیر آزادی اقتصادی بر روی توسعه کارآفرینی در کشورهای منتخب، توسعه کارآفرینی، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 32 تابستان 1395، صص 376_357.
مرادی، محمد علی؛ سخدری، کمال و صنیعی، شیما. (1396). تأثیر عوامل نهادی بر نرخ کارآفرینی بینالمللی در کشورهای در حال توسعه، توسعه کارآفرینی، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 36 تابستان 1396، صص 358_339.
معصومی، لیلا؛ اسمعیلی گیوی، محمدرضا و ناخدا، مریم. (1394). بررسی وضعیت بازاریابی خدمات آرشیوی در آرشیو ملی ایران در چارچوب مدل آمیختۀ بازاریابی مدل «هفت پی»، فصلنامۀ گنجینۀ اسناد سال بیستم و پنجم، دفتر دوم، صص119_100.
مقیمی، سید محمد و کیماسی، مسعود. (1395). بازاریابی خدمات بانکی. چاپ دوم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
نظریان، رافیک؛ محرابیان، آزاده و مرادی، برژانگ. (1396). بررسی اثر چرخههای اقتصادی بر عملکرد بانکها در ایران مطالعه موردی بانک ملی ایران (1368-1393). فصلنامه اقتصاد مالی، دوره 11، شماره 40، صص 138_117.
نیلچیان، مژده؛ حمیدیزاده، محمدرضا و عالمتبریز، اکبر. (1393). تبیین مهارتهای کارآفرینی در سازمان در نیل به موقعیت برتر راهبردی، مطالعات مدیریت راهبردی، سال پنجم، بهار 1393، شماره 17، صص92_73.
Andersson, S., & Florén, H. . (2008). Exploring managerial behavior in small international firms. Journal of Small Business and Enterprise Development, 15(1), pp. 31-50.
Antoncic, B., & Hisrich, R. D. . (2000). An Integrative Conceptual Model. In L. P. Dana (Ed.), Global Marketing Co-Operation and Networks (pp. 17-35). New York: International Business Press.
Barua, Suborna; Khan, Tasneema & Barua, Bipasha. (2017). Internationalization And Performance: Evidence From Bangladeshi Banks, Journal of Developing Areas, Tennessee State University, College of Business, vol. 51(2), pp. 105-118.
Bronzini, Raffaello & D'Ignazio, Alessio. (2016). Bank Internationalization and Firm Exports: Evidence from Matched Firm-Bank Data, Review of International Economics, Volume 25, Issue 3, pp. 476_499.
Buch, Claudia M. & Lipponer, Alexander. )2006). Clustering or Competition? The Foreign Investment Behaviour of German Banks. International Journal of Central Banking, 2006, vol. 2, issue 2, pp. 135_168.
Calabro, Andrea; Campopiano, Giovanna; Basco, Rodrigo & Pukall, Thilo. (2016). Governance structure and internationalization of family-controlled firms: The mediating role of international entrepreneurial orientation, European Management Journal. pp. 1_11.
Chiorazzo, Vincenzo; D’Apice Vincenzo, DeYoung Robert & Morella, Pierluigi. (2018). Is the Traditional Banking Model a Survivor?, Journal of Banking & Finance, Volume 97, December 2018, pp. 238_256.
Coviello, N.E. & McAuley, A. . (1999). Internationalisation and the Smaller Firm:A Review of Contemporary Empirical Research. Management International Review, 39(3), pp. 223_256.
Davidsson, P. & Honig, B. . (2003). The Role of Human Capital Among Nascent Entrepreneurs. Journal of Business Venturing, 18(3), pp. 301_331.
De Roover R. (1963). The Rise and Decline of the Medici Bank: 1397 - 1494, Harvard Studies.
Fischer, Stefan & Hasselknippe, Andreas. (2017). The Internationalisation of Banks: A Comparative Case, Master’s Thesis, Uppsala university.
Howcroft J. B.; ul-Haq, R. & Carr, C. . (2011). An Examination of cross-Border Strategies in banking, The Service Industries Journal Vol.31, No.13, pp. 2091_2109.
Johanson J. & Vahlne J. E. . (1977). “The Internationalization Process of the Firm – A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitment” Journal of International Business Studies Vol. 8, No. 1, pp. 23_32.
Lee, P. K. C.; Cheng, T. C. E.; Yeung, A. C. L. & Lai, K. . (2011). An Empirical Study of Transformational Leadership, Team Performance & Service Quality in Retail Banks, Omega, Vol. 39, pp. 690_701.
Leonidou, L.C. & Katsikeas, C.S. . (1996). The Export Development Process: An Integrative Review of Empirical Models. Journal of International Business Studies, 3d Quarter, pp.517_551.
Lumpkin, G., & Dess, G. . (1996). Clarifying the Entrepreneurial Orientation Construct and Linking It to Performance. The Academy of Management Review, 21(1), pp. 135_172.
Marques, Joseph C. a; Lupina-Wegener, Anna & Schneider, Susan. (2017). Internationalization Strategies of Emerging Market Banks: Challenges and Opportunities, Business Horizons, Volk. 60, Issue 5, September–October 2017, pp. 715_723.
McDougall, P. P., & Oviatt, B. M. . (2000). International Entrepreneurship:The Intersection of two Research Paths. Academy of Management Journal, 43(5), pp. 902_906.
Mulder, B. & Westerhuis, G. . (2015). The Determinants of Bank Internationalisation in Times of Financial Globalisation: Evidence from the World’s Largest Banks (1980–2007), Business History, Vol. 57, No. 1, pp.122_155.
Nelson, Stephen C. . (2020). Banks Beyond Borders: Internationalization, Financialization, and the Behavior of Foreign-Owned Banks During the Global Financial Crisis, Theory and Society, Vol. 49, pp. 307_333.
Oladimeji , Moruff Sanjo; Abosede, Adebiyi Julius & Uchenna Eze, Benneth . (2018). Innovation and Internationalization of Nigeria Deposit Money Banks, EMAJ Emerging Markets Journal, 8(1), pp. 1_11.
Paradi, J. C. & H. Zhu. (2012). A Survey on Bank Branch Efficiency & Performance Research with Data Envelopment Analysis, Omega, pp. 1_19.
Ruzzier, M.; Hisrich, R., & Antoncic, B. . (2006). SME Internationalization Research: Past, Present, and Future. Journal of Small Business and Enterprise Development, 13(4), pp. 476_497.
Ryan, G.W. & Russell Bernard, H. . (2003) Techniques to Identify Themes. Field Methods, 15, pp. 85_109.
Slager A. . (2006). Internationalization of Banks: Strategic Patterns and Performance, Vienna: SUERF–The European Money and Finance Forum.
Sufian, F. & M. S. Habibullah . (2010). Does Economic Freedom Fosters Banks’ Performance? Panel Evidence from Malaysia, Journal of Contemporary Accounting & Economics, Vol. 6, pp. 77–91.