شناسایی و رنکینگ میزان تاثیر متغیرها و شاخص های رفتاری سبک های زندگی بر تصمیم گیری های خرید و درگیری های ذهنی پس از خرید مطالعه موردی: خانم های جوان با منابع مالی و درامدی
الموضوعات :
سید محمد تقی حسینی کیا
1
,
وحید رضا میرابی
2
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
تاريخ الإرسال : 16 الإثنين , جمادى الثانية, 1444
تاريخ التأكيد : 22 الثلاثاء , شعبان, 1444
تاريخ الإصدار : 29 الثلاثاء , شعبان, 1444
الکلمات المفتاحية:
D21,
D91,
واژههای کلیدی: متغیرهای رفتاری سبکهای زندگی,
تصمیمگیریهای خرید,
درگیریهای ذهنی پس از خرید طبقه بندی JEL : M31,
ملخص المقالة :
چکیدههدف اصلی تحقیق ، شناسایی و رنکینگ میزان تاثیر متغیرها و شاخص های رفتاری سبک های زندگی بر تصمیم گیری های خرید و درگیری های ذهنی پس از خرید خانم های جوان با منابع مالی و درامدی بالا در شهر تهران می باشد.روش تحقیق : 10متغیر رفتاری از طریق گروه دلفی شناسایی گردید. تحقیق از نظر روش ، توصیفی – پیمایشی، از نظر هدف کاربردی بوده ، روش گرد آوری داده های به صورت میدانی از طریق پرسشنامه با طیف لیکرت و روایی و پایایی مورد تایید انجام گرفته است. حجم نمونه آماری 384 نفر تعیین گردید.یافته ها: بعد از تحلیل داده ها تمامی فرضیه ها تایید شدند و به ترتیب زیر بیشترین تاثیر را بر تصمیم گیری خرید خانم ها داشته اند:، سبک های رفتاری خود فریبی (1) کامیابان (2)،رفتار گله ایی یا توده وار (3)، اثرهاله ایی(4) ،سفسطه قماربازان( 5)، شکاف فتاری(6)، آرمان گرایی (7)، واقع گرایی (8)، لنگر انداختن (9)، فرافکنی(10). نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که تصمیماتی که بر اساس متغیرهای رفتاری گرفته می شود دارای رضایت بیشتر و ناسازگاری ادراکی شناختی، درگیری ذهنی و تنش های روانی پس از خرید کمتری دارند
المصادر:
فهرست منابع
پژویان، جمشید (1388)،" بررسی اثر متغیرهای رفتاری و حکمرانی خوب "، فصلنامه اقتصاد مالی دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی، شماره 7 ، تابستان.
صفرزاده، حسین؛ کمالی، کامل؛ بنکدار مازندرانی، نازنین ( 1391 )، " تاثیر هوش هیجانی کارکنان بر اثربخشی بازاریابی" ، فصلنامه اقتصاد مالی دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی، دوره 14شماره 9 ،بهار.
ناصری سیامگ ، آرایی وحید ، جمشیدی مینا ( 1401)،" شناسایی الگوی بازاریابی حسی با رویکرد هوش هیجانی به منظور تحقق حکمرانی خوب" ، فصلنامه اقتصاد مالی دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی، دوره 16 شماره 3 ، پاییز
_||_
1 )Anteni,N,(2020),” Model of Behavioral Finance” , The Journal of Financial services .VOL.26. No.2,p.17.
2) Albani,(2018),” decision making in Behavioral of Finance ”, The Journal of Financial VOL.28. No.9, pp. 11-19.
3) Amos Tversky,(2021), Behavioral Finance, .VOL.28. No.2,p .61.
4) aliva,M (2017). Stock Market and Investment Risk, International Review of Financial Analysis, VOL. 16. No. 1, p 88.
5)Aldeni ,B,,(2020),” Financial services , Journal of Behavioral , Finance,VOL.52,No.3,pp.256-280
6)Bardina,(2019),” Identifying Types of decision making in Behavioral Finance services”, The Journal Theoretical and Applied finance ,winter, VOL.42,No.3,pp.16-29.
7)Badeni,D,(2016),” Stock Market”, The Journal Theoretical and Applied finance" ,winter,VOL.24,No.8,pp.32-40.
8) Barbara, Z., (2020). “ Investment and Risk”, The Journal of Finance. VOL.47,No.5p,.32.
9) Birnberg, J, G; (2011), A Proposed Framework for Behavioral Accounting Research, in Acconting, VOL. 23 . No. 1, pp. 1–43.
10) Colin Camerer,(2011),” Behavioral of Finance services”, The Journal of Financial VOL.24. No.7, p.75
11)- David Laibson (2016). “Behavioral Finance”,Second Order Examination, Psychology .VOL.24. No.5,p26.
12) Donaldson R.G, Kim H.Y (1993). Price barriers in the Dow Jones Industrial Average. The Journal of Financial and Quantitative Analysis, VOL. 28. No. 1, 313-330.
13 )Danil,S,(2014),” Identifying Model of Behavioral Finance” , The Journal of Financial services .VOL.28. No.2,pp.195-211.
14)Ernst Fehr (2008), Investments Behavior, .VOL.25. No.2,p.58.
15) Gilles, Christian & Leroy, Stephen. F (1992). Asset Price Bubbles, In Newman, P. & al. (eds): The New Palgrave Dictionary of Money & Finance, I., Macmillan Reference, London.VOL.28. No.8, pp. 74-76.
16) Goetzmatn & Masa,(2011),” Identifying Types of decision making in Behavioral Finance services”, The Journal of Financial VOL.28. No.7, pp. 149-158.
17)Grinblatt, M. & Han, B. (2005). “Prospect Theory, Mental Mccounting, and Momentum”, Journal of Financial Economics.VOL.28. No.2,pp.311–339.
18) Huang, M. H. (2016). “Flow, enduring and situational involvement in the web environment tripartite”,Second Order Examination, Psychology and Marketing .VOL.28. No.5,pp. 384-411.
19) Hirschey Mark & John Nofsinger(2008), Investments Analysis and Behavior, .VOL.28. No.2,pp.221-256
20) Kaliva, Kasimir & Kuskinen, Lasse (2007). Stock Market Bubbles, Inflation and Investment Risk, International Review of Financial Analysis, VOL. 17. No. 1, p 592.