طراحی مدل مفهومی کسب و کار در بانک های توسعه ای با رویکرد کارآفرینی بین المللی Designing a Conceptual Business Model for Development Banks: an international entrepreneurship Approach
الموضوعات :امیرحسین کردنوری 1 , جمشید عدالتیان شهریاری 2 , محمد عزیزی 3 , محمدرضا کاباران زاده قدیم 4
1 - معاون شعبه بلوار کشاورز بانک توسعه صادرات ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - ، گروه مدیریت توسعه کارآفرینی، دانشگاه تهران، ایران
4 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدل کسب و کار, بانک, توسعه, کارآفرینی بین المللی, تحلیل محتوا. طبقه بندی JEL: G2, M16,
ملخص المقالة :
بانک های توسعه ای به عنوان بخشی از چرخه تامین مالی در طراحی مدل کسب و کار جامع، در عرصه کارآفرینی بین الملل نقش اساسی ایفاء می نمایند. با عنایت به نو بودن و گسترش کارآفرینی بین المللی در سیستم بانکداری کشور، هدف این پژوهش، استخراج مقوله ها و زیرمقوله های مؤثر تشکیل دهنده مدل کسب و کار بانک های توسعه ای از منظر کارآفرینی بین المللی است. بر این اساس، داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 17 نفر از خبرگان بانکی آگاه از موضوع استخراج و در بررسی داده ها از روش تحلیل محتوای استقرایی و نرم افزار MAXQDA2018 استفاده شد. الگوی پژوهش در قالب 11 مؤلفه اصلی و زیرمجموعه ای جامع از مزایای سایر الگوها طراحی شد.
1) حاجی شاهوردی، دنیا؛ زمردیان،غلامرضا؛ فلاح شمس لیالستانی، میرفیض؛ حنیفی،فرهاد (1398)، طراحی سیستم پیش هشدار دهنده بحران بانکی نظام مند در بازار مالی ایران (با کاربرد زنجیره های مارکوفی)، فصلنامه اقتصاد مالی، دوره 13، شماره 47 : 154-135.
2) حسینی، سیده مریم؛ دائی کریم زاده، سعید؛ بختیاری، صادق (1397)، ارتباط بین توسعه مالی، رشد اقتصادی و مصرف انرژی در منتخبی از کشورهای در حال توسعه، فصلنامه اقتصاد مالی، دوره 12، شماره 45 : 191-167.
3) فرمان آرا، وحید؛ کمیجانی، اکبر؛ فرزین وش، اسداله؛ غفاری، فرهاد (1398)، نقش بازار سرمایه در تأمین مالی و رشد اقتصادی (مطالعه موردی ایران و منتخبی از کشورهای در حال توسعه)، فصلنامه اقتصاد مالی، دوره 13، شماره 47: 19-38.
4) هولستی، ال. رادولف، (1398)، "تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی"، ترجمه نادر سالار زاده امیری، تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ هفتم.
5) Afuah, A. (2014). Business model innovation: concepts, analysis, and cases.Routledge.
6) Aydemir, S.D., &Gerni, C. (2011). Measuring Service Quality of Export Credit Agency in Turkey by Using Servgual. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 24, 1663-1670.
7) Baden-Fuller, C., &Mangematin, V. (2013). Business Models: A challenging agenda. Strategic Organization, 11(4), 418-427.
8) Berleson, B. (1952). Content analysis in communication research.
9) Brettel, M., Strese, S., & Flatten, T.C. (2012). Improving the performance of business models with relationship marketing efforts: an entrepreneurial perspective. European Management Journal, 30(2), 85-98.
10) Burkhart, T., Krumeich, J., Werth, D., & Loos, P. (2011). Analyzing the Business Model Concept-A Comprehensive Classification of Literature.
11) Carayannis, E. G., Grigoroudis, E., Sindakis, S., & Walter, C. (2014). Business model innovation as antecedent of sustainable enterprise excellence and resilience. Journal of the Knowledge Economy, 5(3), 440-463.
12) Casadesus-Masanell R, Ricart, J. E. (2010). From strategy to business models and onto tactics. Long Range Planning, 43(2-3), 195-215.
13) Cavalcante, S. A. (2014). Preparing for business model change: the “pre-stage” finding. Journal of Management and Governance, 18(2):449-469
14) Cheng, J.L., Birkinshaw, J., Lessard, D.R., & Thomas, D.C. (2014). Advancing interdisciplinary research: insights from the jibs special issue. Journal of international business studies, 45(6), 643-648.
15) Chabowski, B.R., Samiee, S., &Hult, G.T.M. (2016). Cross-national research and international business: An interdisciplinary path. International Business Review, 26(1), 89-101.
16) Coes, D. H. (2014). Critically assessing the strengths and limitations of the Business Model Canvas (Master's thesis, University of Twente).
17) Cornett, M. M. & Saunders, A., (2011). Financial Institutions Management. A Risk Management Approach. 7th edition. McGraw-Hill/Irwin.
18) Creswell, J.W., &Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. Sage publications.
19) Dolen, W. V., Ruyter, K. D., &Lemmink, J. (2004) An empirical assessment of the influence of customer emotions and contact employee performance on encounter and relationship satisfaction, Journal of Business Research, 57(4), 437-444.
20) George. G. & Bock, A. J. (2011). The business model in Practice and its Implications for entrepreneurship research. Entrepreneurship Theory and Practice, 35(1), 83-111.
21) Guba, E. G., Lincoln, Y. S. (1994), Competing paradigms in qualitative research.Handbook of qualitative research, 2(163-194), 105.
22) Hacklin, F. &Wallnöfer, M. (2012). The business model in the practice of strategic decision making: insights from a case study. Management Decision, 50(2), 166-188.
23) Hessels, J.S. (2008). International Entrepreneurship: Value Creation across National Borders (No. EPS-2008-144-ORG).
24) Huang, H. & Lin, P. (2012). Banking industry volatility and growth. Journal of macroeconomics.
25) Jang, S., KO, E. J., & Woo, W. (2005). Unified User-Centric Context: Who, Where, When, What, How and Why. In ubiPCMM.
26) Jočienė, A. (2015). Business Models of Scandinavian Banks Subsidiries in the Baltics: Identification and Analysis, Occasional Paper Series, 5.
27) Kobler, D., Frink, J., & Stanford, A. (2015). Swiss Banking business models of the future, embarking to New Horizons Deloitte point of view Audit.
28) Lasswell, H. D. (1956). The decision process: Seven categories of functional analysis. Bureau of Govermental Research, College of Business and Public Administration, University of Maryland.
29) Leitão, A., Cunha, P., Valente, F., & Marques, P. (2013). Roadmap for business models definition in manufacturing companies. Procedia CIRP, 7, 383-388.
30) Mishra, A. (2013). Business model for Indian retail sector: The Cafe Coffee Day case In conversation with V.G. Siddhartha, Chairman, Coffee Day. IIMB Management Review, 25(3), 160-170.
31) Onetti, A., Zucchella, A., Jones, M. V., & McDougall-Covin, P. P. (2012). Internationalization, innovation andentrepreneurship: business models for new technology-based firms. Journal of Management & Governance, 16(3), 337-368.
32) Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation: A Handbook for visionaries, Game Changers, and Challengers. John Wiley & Sons.
33) Tomkus M. (2014). Identifying Business Models of Banks: Analysis of Biggest Banks from Europe and United States of America. Aarhus University, Business and Social Sciences. Journal of Services Marketing, 13(4), 298-310.
34) Vahvaselkä, I. (2009). KansainvälinenLiiketoiminta JA markkinointi. Helsinki: Edita.
35) Wirtz, B. W., Göttel, V., &Daiser, P. (2016). Business Model Innovation: Development, Concept and Future Research Directions, Journal of Business Models, 4(1), 1-28.
یادداشتها