بررسی تأثیر سرمایهگذاری بر ارزش افزوده صنعت گردشگری در چارچوب اقتصاد منطقهای: مطالعه موردی استان خراسان رضوی
الموضوعات :
هادی رفیعی دارانی
1
(گروه اقتصاد گردشگری، پژوهشکده گردشگری خراسان رضوی ، سازمان جهاددانشگاهی ، مشهد، ایران)
مهسا بهرامی نسب
2
(گروه اقتصاد گردشگری، پژوهشکده گردشگری خراسان رضوی ، سازمان جهاددانشگاهی ، مشهد، ایران)
جواد براتی
3
(گروه اقتصاد گردشگری، پژوهشکده گردشگری خراسان رضوی ، سازمان جهاددانشگاهی ، مشهد، ایران)
فاطمه رحمانی
4
(گروه اقتصاد گردشگری، پژوهشکده گردشگری خراسان رضوی ، سازمان جهاددانشگاهی ، مشهد، ایران.)
الکلمات المفتاحية: ارزش افزوده, سرمایهگذاری, دادهـ ستانده, واژههای کلیدی: گردشگری, استان خراسانرضوی طبقه بندی JEL : O15- O19 – O17 ,
ملخص المقالة :
چکیده امروزه صنعت گردشگری یکی از پایه های اصلی و استوار اقتصاد جهان است که با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند سایر فعالیت های اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار دهد. صنعت گردشگری در استان خراسان رضوی قابلیت برنامه ریزی و استفاده از سرمایه های داخلی و خارجی استان را برای توسعه این بخش و رشد تولید و ایجاد ارزش افزوده و افزایش اشتغال و منابع درآمدی در منطقه، دارا است. هدف این مطالعه بررسی میزان ارزش افزوده ایجادی فعالیت های اصلی گردشگری استان (هر یک از 12 بخش گردشگری) است. ضمن اینکه بررسی میزان تأثیرگذاری سرمایه گذاری بر ارزش افزوده صنعت گردشگری به صورت مستقیم و غیر مستقیم از دیگر اهداف مطالعه است. بدین منظور از جدول داده ـ ستانده بروز رسانی شده استان خراسان رضوی مربوط به سال 1397 استفاده شده است. نتایج با درنظر گرفتن 2 سناریو (سرمایه گذاری متناسب در تمامی بخش های اقتصادی صنعت گردشگری بصورت یکجا، و سرمایه گذاری در هر یک از بخش های اقتصادی صنعت گردشگری بصورت مجزا) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد چنانچه سرمایه گذاری در همه بخش های گردشگری، به صورت هم زمان 100 میلیارد ریال -در کل معادل 1200 میلیارد ریال- افزایش یابد (به عنوان سناریوهای تحلیلی)، 7/851 میلیارد ریال بر میزان ارزش افزوده ی فعالیت های اقتصادی استان افزوده خواهد شد؛ که از این میزان 5/95 درصد از خلق ارزش افزوده، به صورت مستقیم مربوط به بخش های 12 گانه ی صنعت گردشگری است. بیشترین اثر مستقیم سرمایه گذاری در خلق ارزش افزوده، مربوط به بخش "عمده فروشی و خرده فروشی" و پس از آن مربوط به "بخش های هنر، سرگرمی و تفریح" و "خدمات آژانس مسافرتی" می باشد. همچنین اگر 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری در هریک از بخش های گردشگری نیز بصورت مجزا انجام گیرد، بیشترین خلق ارزش افزوده مستقیم، در بخش "هنر، سرگرمی و تفریح"، صورت می گیرد. سرمایه گذاری بر تشکیل گروه ها و مؤسساتی در سطح استان برای تولید، تبلیغ و راه اندازی فعالیت های مختلف هنری، تفریحی و ورزشی، سرمایهگذاری در طراحی بستههای سفر در موضوعات خاص در حوزه خدمات آژانس مسافرتی و خدمات دهی در بخش اقامت (تأمین جا) بر اساس ذائقه و سلیقه مسافران از مهمترین پیشنهادات این پژوهش بودند.
منابع
یعقوبی منظری، پریسا، و آقامیری، سیدامیر. (1397). بررسی پیوندهای پسین و پیشین صنعت هتلداری برای افزایش تولید و اشتغال در ایران. گردشگری و توسعه، 7(4 ), 18-37
_||_