رتبه بندی مشکلات و موانع محیطی در حوزه مدیریت بازاریابی کالاهای داخلی با رویکرد اقتصاد مقاومتی با روش AHP
الموضوعات :
ارغوان یاراحمدی
1
,
محمدرضا جابر انصاری
2
1 - گروه مدیریت، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
تاريخ الإرسال : 27 الخميس , ربيع الأول, 1445
تاريخ التأكيد : 29 الأربعاء , جمادى الأولى, 1445
تاريخ الإصدار : 09 الجمعة , جمادى الثانية, 1445
الکلمات المفتاحية:
H31,
D13,
واژههای کلیدی: مدیریت بازاریابی,
کالاهای داخلی,
اقتصاد مقاومتی. طبقه بندی JEL : M31,
ملخص المقالة :
چکیده
پژوهش حاضر به رتبه بندی مشکلات و موانع محیطی در حوزه مدیریت بازاریابی کالاهای داخلی با رویکرد اقتصاد مقاومتی پرداخته است. از بین جامعه آماری پژوهش 10 نفر از مدیران شرکت لوازم خانگی برقی به روش اشباع نظری انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخت بوده است. بررسی نتایج نشان داد که در بعد ساختاری-سیاسی بیشتر اولویت با شاخص عدم توفیق در کاهش وابستگی به نفت است. برای بعد ساختاری-اقتصادی بیشترین اولویت با شاخص مبارزه با مفسدین اقتصادی و مفاسد اقتصادی، برای بعد ساختاری-اجتماعی بیشترین اولویت با شاخص پرداخت مالیات ، برای بعد ساختاری-فناوری بیشترین اولویت با شاخص تغییر در جهتگیری اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد متکی بر نوآوری، در بعد رفتاری-اجتماعی بیشترین اولویت با شاخص مصرف تولیدات داخلی در دستگاه ها، برای بعد رفتاری-فناوری بیشترین اولویت با شاخص توسعه زیرساختهای مورد نیاز توانمندسازی نیروی کار، در بعد زمینه ای-اقتصادی بیشترین اولویت با شاخص ایجاد فضای رقابتی دربخش تولید و توزیع در برخی از گروه های کالایی می باشد. برای بعد زمینه ای-اجتماعی بیشترین اولویت با شاخص تقویت حس اعتماد عمومی بین دولت و مردم در سیاست گذاری های اقتصادی و برای بعد زمینه ای-فناوری بیشترین اولویت با شاخص استفاده از فناوری های نوین در صنعت خودروسازی می باشد.
المصادر:
فهرست منابع
احمدی، سیدوحید. (1387). بررسی مقایسهای شاخصهای فضای کسب و کار در ایران و جهان. دفتر بررسیهای اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
احمدیان، مریم؛ شهبازیغیاثی، موسی و نعیمی، زهرا. (1393)، پایش محیط کسب و کار ایران در پاییز 1392، ارزیابی 315 تشکل اقتصادی سراسر کشور از مولفههای ملی محیط کسب و کار در ایران. دفتر مطالعات اقتصادی (گروه مطالعات محیط کسب و کار) معاونت پژوهشهای اقتصادی مجلس شورای اسلامی. شماره مسلسل 13570.
حاجی علی اکبری، فیروزه؛ صدیقیان، نرگس(1398). شناسایی و اولویت بندی مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر تصمیم گیری مصرف کنندگان در انتخاب کالاهای تولید داخلی با هدف ارائه الگوی مصرفی کالاهای ایرانی. فصلنامه آینده پژوهی مدیریت سال سی ام، شماره 117، تابستان 1398.
رشوند، محمد نبی ( 1395) . بررسی راهکارهای تقویت تولید کالاهای داخلی در راستای اقتصاد مقاومتی. پژوهش نامه کشاورزی و منابع طبیعی، شماره 19، تابستان 1395.
زیرک، معصومه( 1394). آسیب شناسی مخاطره پذیری اقتصاد ایران بر مبنای سیاست های کلی اقتصاد ایران بر مبنای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی. مجله اقتصادی، شماره 9 و 10 ، آذر و دی 1394، صص 76-47.
سیفلو، سجاد( 1393). مفهوم شناسی اقتصاد مقاومتی. معرفت اقتصاد اسلامی، سال پنجم، شماره دوم، پیاپی 10ف بهارو تابستان 1393، صص 173- 151
طاهرینیا مسعود، حسنوند، حبیبیزاده (1400)، اثرات یکپارچگی مالی بر بهرهوری کل عوامل تولید در اقتصاد ایران؛ شواهدی از مدلهای خودرگرسیونبرداری با وقفههای توزیعی. فصلنامـه اقتصاد مالی، دورۀ / 16شمارۀ ( 4پیاپی /)61زمستان 1401، صفحه 01تا21
عبدالمنافی، سعید، نقابی، مجد عاملی، ایزدی، پهلوانی، (1400)، نقش تحریم های اقتصادی بر تأمین مالی ارزی از طریق صادرات فرش دستبافت در حوزهی منافع اقتصاد فردی ( مورد مطالعه : فرش دستبافت سیستان). فصلنامـه اقتصاد مالی ، دورۀ / 51شمارۀ ( 4پیاپی /)18زمستان 5411 ) صفحه 78تا 511
مناف زاده هیر، محمد علی، شافعی، فاطمی (1400)، ارائه الگویی جهت تدوین استراتژی ها ی توسعه صادرات در بازارهای خارجی با استفاده از روش داده بنیاد (مطالعه موردی شرکتهای پتروشیمی ایران)، فصلنامه اقتصاد مالی، دورۀ / 15شمارۀ ( 4پیاپی 57) زمستان ، صفحه 39تا 5
نجفی زاده، محسن؛ زاهدی، سید محمد(1395). آسیب شناسی نظام مدیریت عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از مدل سه شاخگی. مجله مدیریت توسعه و تحول25 (1395)،صص69-59
_||_
Badot, O. (2014). Mediterranean marketing and postmodern marketing: An oxymoron?. Journal of Consumer Behaviour, 13(3), 224-229.
Beetles, A., & Strong, C. (2014). Special Issue of Journal of Strategic Marketing on ‘Adding value to marketing education: best practice teaching in a modern education environment’. Journal of Strategic Marketing, 22(6), 561-561.
Mihic, S., Dasic, D., & Supic, D. (2015). Marketing approach to e-distribution of modern banking products. Ekonomika, 61(2), 69.
Sharma, P., Davcik, N. S., & Pillai, K. G. (2016). Product innovation as a mediator in the impact of R&D expenditure and brand equity on marketing performance. Journal of Business Research.
Team FEM. (2013). PESTEL analysis strategy skills.
Temesgen, S. M.(2014). Determinants of Foreign Products’ Preference Over Local Products: The Case of Shoes or/and Cloth Preference in Gondar Town, Ethiopia. IOSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS) Volume 19, Issue 3, Ver. III (Mar. 2014), PP 50-61