شناسایی انگیزههای تبلیغات توصیهای الکترونیکی در رسانههای اجتماعی و بهبود در رویکرد مالی سازمان
الموضوعات :
رشا مکوندی
1
,
حسین صفرزاده
2
,
حسن اسماعیلپور
3
,
منصوره علیقلی
4
1 - گروه مدیریت بازرگانی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه ازاد اسلامی ، تهران ، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه ازاد اسلامی ، تهران ، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه ازاد اسلامی ، تهران ، ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه ازاد اسلامی ، تهران ، ایران
تاريخ الإرسال : 26 الجمعة , ذو الحجة, 1444
تاريخ التأكيد : 14 الأربعاء , صفر, 1445
تاريخ الإصدار : 08 السبت , ربيع الأول, 1445
الکلمات المفتاحية:
M15,
واژههای کلیدی: انگیزه,
تبلیغات توصیهای الکترونیکی,
رسانههای اجتماعی,
تحلیل محتوی کیفی. طبقه بندی JEL : M10,
M37,
M10,
ملخص المقالة :
چکیده
تبلیغات توصیهای الکترونیکی با گسترش رسانههای اجتماعی جایگاه برجستهای در برنامهها و استراتژیهای بازاریابی پیدا کرده است. این مساله در کنار افزایش اقبال عمومی به رسانههای اجتماعی موجب شده که تبلیغات توصیهای الکترونیکی برای ارتقاء ارتباطات بازاریابی و کسب موفقیت در بازار هدف، جزئی انکارناپذیر در فعالیتهای کسبوکارهای مختلف گردد. استفاده کارآمد و اثربخش از چنین فرصتی مستلزم شناسایی انگیزههای تبلیغات توصیهای الکترونیکی در رسانههای اجتماعی بوده و پژوهش حاضر چنین هدفی را دنبال نموده است. تحقیق حاضر با پارادایم کیفی و روش تحلیل محتوی کیفی میباشد. از اینرو، دادههای کیفی از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته با اساتید، متخصصان، مصرفکنندگان در شهر تهران از طریق نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی گردآوری شده است. در مجموع 25 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحلیل دادههای کیفی گردآوری شده با روش کدگذاری دال بر شناسایی 33 مفهوم است که در قالب 7 مقوله کلی؛ انگیزههای مالی ، انگیزههای احساسی، انگیزههای جاهطلبانه، انگیزههای کارکردی، انگیزههای اجتماعی، انگیزههای نوعدوستی، انگیزههای لذتجویانه طبقهبندی شدند. روایی نتایج تحقیق انجام شده از طریق روشهای بررسی همکار، بررسی زوجی و مشارکتی بودن پژوهش انجام پذیرفت. همچنین پایایی با روش پایایی بازآزمون مورد محک قرار گرفت.
المصادر:
فهرست منابع
حسنقلیپور، طهمورث.؛ رهروی، الناز. و عباچیان قاسمی، رضا. (1392). مطالعه نظری و تجربی عوامل پیشبینیکننده تبلیغات شفاهی مشتریان در مورد شرکتهای هواپیمایی (مورد مطالعه شرکت هواپیمایی ایران ایر)، مدیریت بازرگانی (دانش مدیریت)، دوره 5، شماره 1، صص 41-60.
خداداد حسینی، سید حمید.؛ مشبکی، اصغر. و ملایی، فاطمه. (1396). بررسی تاثیر کیفیت خدمات الکترونیکی بر وفاداری الکترونیکی با تبیین نقش رضایت الکترونیکی، ارزش ادراک شده و تبلیغات توصیهای الکترونیکی؛ مطالعه موردی: خردهفروشیهای الکترونیکی شهر تهران، فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال هفتم، شماره دوم، صص 1-16.
خانلری، امیر. و زمانیان، صحرا.(1393). بررسی رابطه بین وفاداری به برند و تبلیغات توصیهای الکترونیک در شبکههای اجتماعی، دوفصلنامه علمی-پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال ششم، شماره 12، صص 75-99.
خجسته, نازنین, چیرانی, ابراهیم, شبگو منصف, سید محمود, & شاهرودی, کامبیز. (1400). اثرات تبلیغات در شبکه های اجتماعی بر تامین مالی شرکت های کوچک و متوسط ، فصلنامه اقتصاد مالی ، دوره 15 شماره 54 – ص 161-180
شیرخدایی، میثم. و رضایی، سعید.(1393). شناسایی انگیزههای انتقال پیام تبلیغاتی در بازاریابی ویروسی (مورد مطالعه: دانشگاه مازندران)، دو فصلنامه علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد، سال21، دوره جدید، شماره 3، صص 83-93.
صانعیان، زهرا السادات. و صنایعی، علی. (1395). تاثیر ترکیب عوامل سنتی و برخط اعتماد مشتریان به بانکداری الکترونیک و تبلیغات توصیهای، چشمانداز مدیریت بازرگانی، شماره 25، صص 161-178.
عبدالهی، علی.؛ حاجی حیدری، نسترن. و امیدوار، مریم.(1394). شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت بازاریابی ویروسی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال 10، شماره 38، صص 124-144.
عاشوری, ذکیه, شبگو منصف, سیدمحمود, شاهرودی, کامبیز, & قلی پور سلیمانی, علی. (1402). پیامدهای مالی مدل بازاریابی بر بهبود فروش (مطالعه موردی: شرکت های دارویی گیاهی، فصلنامه اقتصاد مالی ، دوره 17 شماره 62 – ص 35-48
فیض، داود.؛ زارعی، عظیم. و عبدالهی، رضا.(1397). بررسی تاثیر منبع اطلاعات و تعاملات اجتماعی بر قصد خرید مصرف کنندگان در فضای مجازی (موردمطالعه: کانال های تبلیغاتی خدمات گردشگری در شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام)، نشریه گردشگری و توسعه، سال هفتم، شماره 2، صص 113-129.
کریمی علویجه، محمدرضا. و بخشی، محمد. (1396). شناسایی افراد موثر در تبلیغات توصیه ای در بستر شبکه های اجتماعی آنلاین (مطالعه موردی: شبکه اینستاگرام شرکت دیجی کالا)، مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 9، شماره 3، صص 587-612.
مرادی، محسن. و علیپور درویش، زهرا. (1391). انگیزه افراد در ارسال پیام های الکترونیکی برای دیگران (بازاریابی ویروسی)، پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار، دوره 3، شماره 1، صص 55-63.
مختارپور, داود, & شورج, فردین. (1401). طراحی مدل کارآفرینی بر اساس توانمندسازها برای ایران، فصلنامه اقتصاد مالی ، دوره 16 شماره 59 – ص 155-178
_||_
Almajali, A. W. & Bohari, A. M.(2016). The impact of intrinsic motivations on electronic word of mouth communication through social network sites: openness to Experience as a moderater, Frontiers of Marketing Research, Vol. 1, I. 1. PP. 15-19.
Alrwashdeh, M.; Emeagwali, O. L. & Aljuhmani, H. Y.(2019). The effect of electronic word of mouth communication on purchase intention and brand image: An applicant smartphone brands in North Cyprus, Management Science Letters, 9, PP. 505-518.
Chang, Y. T.; Yu, H. & Lu, H. P.(2015). persuasive messages, popularity cohesion and message diffusion in social media marketing, Journal of Business Research, 68, PP. 777-782.
Chu, S. C. & Kim, Y.(2015). Determinants of consumer engagement in electronic word of mouth (eWOM) in social networking sites, International Journal of Advertising, 30(1), PP. 47-75.
Duarte, P.; Silva, S. C. & Ferreira, M. B. (2018). How convenient is it? Delivering online shopping convenience to enhance customer satisfaction and encourage e-WOM, Journal of Retailing and Consumer Services, 44, PP. 161-169.
Farzin, M. & Fattahi, M. (2018). eWOM through social networking sites and impact on purchase intention and brand image in Iran, Journal of Advances in Management Research, Vol. 15, No. 2, PP. 161-183.
Gvili, Y. & Levy, S. (2015). Antecedents of attitudes toward eWOM communication: differences across channels, Internet Research, Vol. 26, No. 5, PP. 1030-1051.
Hasanjanzadeh, E. & A.Iahad, N.(2012). Motivation factors of positive eWOM for universities through online social networks, Journal of Information Systems and Innovation, http://seminar.utmspace.edu.my/jisri/, PP. 133-139.
Hossain, A.; Jahan, N.; Fang, Y.; Hoque, S. & Hossain, S. (2019). Nexus of electronicWord-Of-Mouth to social networking sites: A sustainable chatter of new digital social media, Sustainability, MDPI, 11(3), PP. 1-14.
Hu, Y. & Kim, H. J. (2018). Positive and negative eWOM motivations and hotel customers’ eWOM behavior: Does personality matter?, International Journal of Hospitality Management, 75, PP. 27-37.
Ismagilova, E.; Slade, E. L.; Rana, N. P. & Dwivedi, Y. K. (2019). The effect of electronic Word of Mouth communications on intention to buy: A Meta-Analysis, Information Systems Frontiers, https://doi.org/10.1007/s10796-019-09924-y, PP. 1-24.
Lien, C. H. & Cao, Y.(2014). Examining WeChat users’ motivations, trust, attitudes, and positive word-of-mouth: evidence from China, Computers in Human Behavior, 41, PP. 104-111.
Osei-Frimpong, K. & McLean, G. (2018). Examining online social brand engagement: A social presence theory perspective, Technological Forecasting & Social Change, Vol. 128, PP. 10-21.
Park, M. S.; Shin, J. K. & Ju, Y. (2019). Attachment styles and electronic word of mouth (e-WOM) adoption on social networking sites, Journal of Business Research, Vol. 99, PP. 398-404.
POTURAK, M. & TURKYILMAZ, M.(2018). The Impact of eWOM in Social Media on Consumer Purchase Decisions: A Comparative Study between Romanian and Bosnian Consumers, Management and Economics Review, Vol. 3, I. 2, PP. 138-160.
Seo, E. J. & Park, J. W. (2018). A study on the effects of social media marketing activities on brand equity and customer response in the airline industry, Journal of Air Transport Management, 66, PP. 36-41.
Tran, G. A. & Strutton, D. (2019). Comparing email and SNS users: Investigating e-servicescape, customer reviews, trust, loyalty and E-WOM, Journal of Retailing and Consumer Services, XXX, PP. XXX-XXX.
Yan, Q.; Wu, S.; Wang, L.; Wu, P.; Chen, H. & Wei, G. (2016). E-wom from e-commerce websites and social media: which will consumers adopt?, Electronic Commerce Research and Applications, Vol. 17, PP. 62-73.