شناسایی آسیب ها و استراتژی های مورد نیاز الگوی مدیریت چرخه عمر برای توسعه خدمات بانکی (مطالعه موردی: بانک پارسیان)
الموضوعات :
سمیرا شفائی یامچلو
1
,
اسماعیل حسن پور
2
,
محمدحسین رنجبر
3
1 - گروه مدیریت بازرگانی ، واحد بین الملل قشم ،دانشگاه آزاد اسلامی، قشم ، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین الملل قشم ، دانشگاه آزاد اسلامی،قشم ،ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد بندرعباس ، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر عباس، ایران
تاريخ الإرسال : 10 السبت , رمضان, 1444
تاريخ التأكيد : 19 الخميس , ذو القعدة, 1444
تاريخ الإصدار : 04 الخميس , ذو الحجة, 1444
الکلمات المفتاحية:
G17,
G20,
واژههای کلیدی: مدیریت چرخه عمر,
خدمات بانکی,
تحلیل تم,
صنعت بانکداری. طبقه بندی JEL : G21,
ملخص المقالة :
چکیده
امروزه عوامل مختلف و دائما در حال تغییری موجب شده که بانک ها در راستای شناخت نیازهای مشتریان و ارائه خدمات سازگار با نیازهای آنان تلاش و توجه ویژه ای رامبذول نمایند.چنین چالش هایی بانک ها را به سمت شناخت جنبه های مختلف چرخه عمر محصول سوق داده است. در پژوهش حاضر با ارائه الگوی مدیریت چرخه عمر محصولات ،به شناسایی آسیب ها واستراتژی های مورد نیاز جهت توسعه خدمات بانکی در بانک پارسیان پرداخته شد.در این پژوهش جهت شناسایی تم های اصلی و فرعی مرتبط با آسیب ها و استراتژی ها در الگوی چرخه عمر محصولات بانکی، از روش تحلیل تم استفاده گردید که به منظور گرداوری داده ها از روش مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه استفاده شد ، به این صورت که ابتدا با مطالعه کتابخانه ای ، ادبیات موضوعی الگوی چرخه عمر محصولات وخدمات جمع آوری شده وپس از شناسایی تعاریف چرخه عمر با استفاده از ابزار مصاحبه از مدیران و مسئولین شعب معتبر بانک پارسیان در شهر تهران به شناسایی تم های اصلی و فرعی الگوی چرخه عمرپرداخته شد.سپس نتایج در در چهار مرحله معرفی ،رشد ،بلوغ و افول محصولات دسته بندی شد و یافته های پژوهش منجر به شناسایی آسیب ها در چهار مرحله معرفی (2مضمون)، رشد (3 مضمون) ،بلوغ (3 مضمون)و افول (4 مضمون) و استراتژی های مورد نیاز چرخه عمر در چهار مرحله معرفی (2 مضمون) ، رشد (2 مضمون) ، بلوغ (2 مضمون) و معرفی محصولات بانکی(2 مضمون) گردید.
المصادر:
فهرست منابع
آذر،عادل؛ مومنی،. منصور، (1390)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها.
سهرابی، بابک؛ خانلری، امیر و آجرلو، نصیبه. (1389) ، الگویی برای تعیین ارزش چرخه عمر مشتریان در صنعت بانکداری ، پژوهش های مدیریت در ایران ، دوره 15، شماره 1 ، 1-17.
طاهری،علی؛ زاهد غروی ، مهدی و آسایش ، حمید (1401) ، اولویت بندی معیارهای ناکارایی شعب بانک ملی در ایران ، فصلنامه اقتصاد مالی. ، دوره 16 ، شماره 60 ، 213-236.
قلی پور،مجید؛رحمتی ،یلدا و شاهرودی،کامبیز (1400) ،برازش مدل بومی بازارگرایی در صنعت بانکداری ایران ،فصلنامه اقتصاد مالی، دوره 15 ،شماره 55 247،-268.
مومیوند،بهزاد ؛غلامی جمکرانی،رضا ؛ملکی ،محمد حسن و جهانگیر نیا،حسین (1401) ،ارائه چارچوبی برای شناسایی پیشرانهای موثر روی آینده صنعت بانکداری با تاکید بر نقش فناوری مالی، فصلنامه اقتصاد مالی، دوره 16 ،شماره 61 ، 175-194.
_||_
Angur, M. G., Nataraajan, R. and Jaheera, J. S. Jr (2000), "Service Quality in the Banking Industry: An Assessment in a Developing Economy", International Journal of Bank Marketing,13(3), 116-23. arasli, et al, 2005.
Jain, (2014), customer lifetime value analytics in retail banking, everest group, 1 – 4.
Ghobadian, A., Speller, S., and Jones, M., (2000), "Service Quality: Concepts and Models", International Journal of Quality & Reliability Management, 11(9), 43- 66.
Gronroos, C., (2010), "Service Management & Marketing", Willey.
Gmelin & Stefan. Seuring. (2014). Achieving sustainable new product development by integrating product life-cycle management capabilities, Int. J.Production Economics, 154, 166–177.
Santouridis & Eirini. Tsachtani. (2015). Investigating the Impact of CRM Resources on CRM Processes: A Customer Life-Cycle Based Approach in the Case of a Greek Bank, Procedia Economics and Finance 19 (2015) 304 – 313.
Johns, N. (2000), "What is this Thing Called Service?", European Journal of Marketing, 33(9/10), 958-973.
Louise Laumann, Airs. Pagoropoulos, Jannick H. Schmidt & Tim. McAloone. (2016). Challenges when evaluating Product/Service-Systems through Life Cycle Assessment, Journal of Cleaner Production 120, 95-104.
Kvale, Steinar. (2001). Interviews: An Introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, CA: Sage.
Lundahl, N., Veghom, F., and Silver. L. (2009)," Technical and Functional Determinants of Customer Satisfaction in the Bank-SME Relationship", Managing Service Quality, 19(5), 581-594.
Mishkin, F. S. (2008), "The Economics of Money, Banking and Financial Markets", 6th Edition, MA: Addison-Wesley, Reading.
Farideh & Saeed. Fallahb. (2015). Study of Organizational Life Cycle and Its Impact On Strategy Formulation, Procedia - Social and Behavioral Sciences 207 (2015) 50 – 58.
Simon, Lockrey. (2015). A review of life cycle based ecological marketing strategy for new product development in the organizational environment, Journal of Cleaner Production 95 (2015) 1-15.
Stafford, M. R., and et al., (2000), "Determinants of Service Quality and Satisfaction in the Auto Casualty Claims Process", Journal of Service Marketing, 12(6), 426-440.
Ying Yua, Zhe. Vi Kie, Sooa & Matthew. Doolan (2016). The Effect of Consumer Behavior on the Life Cycle Assessment of Energy Efficient Lighting Technologies, Procedia CIRP 40 (2016) 185 – 190.