تحلیل و نقد مبانی معرفت شناختی فوتوریسم
الموضوعات : پژوهشهای معرفت شناختی
1 - دانشگاه آزاد تهرانشمال
2 - هیات علمی گروه فلسفه غرب تهران شمال. علاقه مندی کانت دکارت پدیدار شناسی اگزیستانس
الکلمات المفتاحية: فوتوریسم, نیچه, دیونوسوس, فاشیسم, اراده معطوف به قدرت,
ملخص المقالة :
فوتوریسم یکی از مهمترین جنبشهای هنری اوایل قرن بیستم در ایتالیا است که ریشه در فلسفه دارد و بر سیاست اثرگذار میشود. هدف از این مقاله شناخت، تحلیل و نقد مبانی معرفت شناختیِ جنبش فوتوریسم است. اندیشه نیچه بیشترین تاثیر را بر فوتوریسم داشت. نگرش آریگویانه نیچه به زندگی از طریق ارجی که او بر ارزش-های رویکرد دیونوسوسی مینهد و نقد وی از اخلاق فضیلت محور بر اساس نظریه اراده معطوف به قدرت، وفق استنباط فوتوریستها مطالعه و بررسی شده است. رویکرد سیاسی به اندیشه نیچه در جنبش فوتوریسم به اوج میرسد.در نتیجه پژوهش مشخص میشود که برخی از مفاهیم کلیدی فلسفه نیچه مورد تفسیر و تعبیر خاصی قرار گرفته اند و به گونه ای خوانش شدهاند که نظام حکومتی فاشیسم و سیستمهای حکومتی اقتدارگرای مشابه را توجیه کنند. هنر فوتوریسم در جهت تهییج تودهها و ستایش جنگ پیش رفت و یکی از عوامل ایجاد جنگ، خشونت و اِعمال استبداد شد و مهر تاییدی بود بر حکومت فاشیسم.
آرانی، حمیدرضا محبوبی.(1392). نیچه و رویکرد دیونوسوسی به زندگی و مرگ، حکمت و فلسفه، سال نهم، پاییز شماره 3 صفحه 61-82
ابراهیم، محسن.(1376). ادبیات و نویسندگان ایتالیا، تهران: فکر روز.
استرن، ج.پ.(1373). نیچه، ترجمه عزت الله فولادوند، تهران: طرح نو.
بوکولا، ساندرو.(1387)، هنر مدرنیسم، ترجمه رویین پاکباز، احمدرضا تقاء، هلیا دارابی، فرخ فولادوند، کامبیز موسوی، فیروزه مهاجر. تهران: فرهنگ معاصر.
بیزر، فردریک.(1391)، هگل، ترجمه سید مسعود حسینی، تهران: ققنوس.
پاسمور، کوین.(1388). فاشیسم، ترجمه علی معظمی جهرمی، تهران: ماهی.
پینکارد، تری.(1394). فلسفهی آلمانی، ترجمه ندا قطرویی، تهران: ققنوس.
جکسن، روی.(1390). خودآموز نیچه، ترجمه شاهین صولتی، تهران: جاودان خرد.
کاپلستون، فردریک چارلز.(1388). تاریخ فلسفه، جلد 9، ترجمه عبدالحسین آذرنگ و سید محمود یوسف ثانی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
کهون، لارنس.(1381). از مدرنیسم تا پست مدرنیسم، ویراستار فارسی، عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی.
گاردنر، هلن.(1365). هنر در گذر زمان، ترجمه محمد تقی فرامرزی، تهران: آگاه
مارکوزه، هربرت.(1392). خرد و انقلاب، تهران: ثالث.
نقیبزاده، میر عبدالحسین.(1387). نگاهی به نگرشهای فلسفی سده بیستم، تهران: طهوری
نیچه، فریدریش ویلهلم.(1352). چنین گفت زرتشت، ترجمه داریوش آشوری، تهران: آگه.
هی وود، اندرو.(1386). درآمدی بر ایدئولوژیهای سیاسی: از لیبرالیسم تا بنیادگرایی دینی، ترجمه محمد رفیعی مهرآبادی، تهران: وزارت امور خارجه.
یاسپرس، کارل.(1394). نیچه، درآمدی به فهم فلسفه ورزی او، ترجمه سیاوش جمادی، تهران: ققنوس.
Benjamin, Walter.(1968).The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. In Illuminations: Essays and Reflectionsedited by Hannah Arendt. New York: Schoken Books, pp. 217-252.
Bowler, Anne.(1991).Politics as Art: Italian Futurism and Fascism. Theory and Society20:6: pp. 763-794.
Heidegger, Martin.(1991).Nietzche. Volume 1: The Will to Power as Art. Translated by David Farrell Krell. San Francisco: Harper.
Nietzsche, F.w. 1885.(1969).Thus Spoke Zarathustra. trans. R.J. Hollingdale, Harmondsworth: Penguin
Nietzsche, F.w. 1872.(1993).The Birth of Tragedy. trans. Shaun Whiteside, Harmondsworth: Penguin
Nietzsche, F.w. 1886.(1990).Beyond Good and Evil: Prelude to a Philosophy of the Future. trans. R.J. Hollingdale, Harmondsworth: Penguin
Nietzsche, F.w. 1900.(1968).The Will to Power. trans. Walter Kaufmann and R.J. Hollingdale, New York: Vintage
Nietzsche, F.w.(1954).Twilight of Idols. Translated by ,Walter Kaufman, Newyork:Viking press,
Spinks, Lee.(2003). FREIEDRICH NIETZSCHE, New York: Routledge.
<http://www.manifesto of futurist painters.htm
_||_