بررسی مفهوم بدن آگاهی از منظر موریس مرلوپونتی و تحلیل آن درآثار سبک امپرسیونیسم: با تکیه برآثارکلود مونه
الموضوعات : پژوهشهای معرفت شناختیالهام عسگری ابیانه 1 , محمدرضا شریف زاده 2 , ابوالفضل داودی رکن آبادی 3 , مصطفی مختاباد امرائی 4
1 - فلسفه هنر،دانشکده هنر،واحدتهران مرکز، دانشگاه ازاد اسلامی ،تهران،ایران
2 - گروه هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه ازاد اسلامی ،تهران، ایران
3 - استاد،گروه طراحی لباس ،واحدیزد،دانشگاه آزاد اسلامی،یزد،ایران
4 - استاد ادبیات نمایشی،دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: ادراک حسی, بدن آگاهی, مرلوپونتی, امپرسیونیسم, کلود مونه,
ملخص المقالة :
مرلوپونتی همچون دیگر فیلسوفان اگزیستانسیالیست بر این باور است که هر انسانی دارای وضعیت، موقعیت و زیسته خاصی در جهان است که این زیسته محصول بودن- در- جهان است و از طرف دیگر انسان از منظر او با بدن آگاهی موقعیت خاص و بودن - در- جهان را تجربه میکند. و بدن موجب میشود که انسان زیسته خویش و هستی خود را بیابد. در این مقاله تلاش بر این است که نگرش مرلوپونتی را درباره دو مفهوم پیشین در آثار و نگرش امپرسیونیستها و به عنوان نمونه آثار کلود مونه مورد ارزیابی قرار دهیم. آثار مونه بیانگر تجربه بدن آگاهانه مرلوپونتی است که بر اساس زیسته و بودن - در - جهان خاص به تصویرگری موقعیتی می پردازند که آن را ادراک میکند. در واقع این بودن _ در _ جهان به تعبیر مرلوپونتی همان نحوه زیستی است که امپرسیونیستها آن را برای تصویرگری استفاده میکنند و به سبک نقاشی آنان تبدیل شده است. سوال اصلی مقاله این است که با توجه به اینکه مرلوپونتی معتقد است، ارتباط انسان با عالم خارج مبتنی بر ادراک حسی است و از طرف دیگر هنر به ویژه نقاشی تجلی ادراک حسی است آیا نگرش امپرسیونیست ها و از جمله کلود مونه نیز در ترسیم عالم خارج همچون نگرش مرلوپونتی است یا خیر؟ زیرا کلود مونه نیز در آثار نقاشی خود با بکارگیری نور به نوعی ادراک حسی و بصری خاص از عالم خارج می رسد و این امر مونه را همسو با تفکر مرلوپونتی می سازد.
پاکباز، روئین (1386)، دایرة المعارف هنر. چ6، تهران: فرهنگ معاصر.
پاینده، حسین (1391)، داستان کوتاه در ایران. ج 2، چ 2، تهران: نیلوفر.
پرنیان، ماندانا (1385)، بررسی تطبیقی امپرسیونیسم در نقاشی، ادبیات و موسیقی. کتاب ماه هنر، ش 99 و 100، آذر و دی، ص 89-76.
پیراوی ونک، مرضیه (1389)، پدیدارشناسی نزد مرلوپونتی، چ 1، اصفهان: نشر پرسش.
زایتس، ویلیام (1373)، کلود مونه. ترجمه حسن افشار، تهران: نشر مرکز.
کارمن، تیلور (1390)، مرلو-پونتی. ترجمه مسعود اولیا. تهران: نشر ققنوس.
لاکست، ژان (1392)، فلسفه هنر. ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی. تهران: نشر ماهی.
ماتیوز، اریک (1389)، درآمدی بر اندیشههای مرلوپونتی. ترجمه رمضان برخوردار. تهران: نشرگام نو.
مرلوپونتی، موریس (1391)، جهان ادراک. ترجمه فرزاد جابر الانصار. تهران: نشر ققنوس.
Callagher, Shaun (2010). Merleau-ponty's phenomenology of perception, Topoi: an International Review of Philosophy, vol. 29, No. 2, pp. 183-185.
Dunstan, Bernard (1976). Painting Methods Of the Impressionisis. New York: Watson-Guptill Publication.
Gunderson, Jessica (2009). Impressionism. Mankato: Creative Education.
Jacobson, K (2010). The experience of home and the space of citizenship. The Southern Journal of Philosophy, vol. 48, no. 3, pp. 219-245.
Lyon, Christopher (1991). “Unveiling Monet”, Mo MA 7.
Merleau-Ponty, Maurice (2005). Phemenology of Perception, Translated by colin smith, Newyork &London: Routledge.
Romdenh-Romluc, Komarine (2010), Routledge philosophy Guide Book toMerleau- Ponty and Phemenologhy of Precception, London & Newyork: Routledge.
Tucker, Paul H (1995). Claude Monet: Life and Art. New Haven: Yale UP.