ماهیت دانش از دیدگاه پل هرست و دلالتهای آن بر انتخاب محتوای تعلیم و تربیت
الموضوعات : پژوهشهای معرفت شناختیسمیرا حیدری 1 , فاطمه زیباکلام مفرد 2 , محمدعلی میرزابیگی 3
1 - دانشآموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران
2 - دانشیار دانشگاه تهران
3 - دانشیار دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: تعلیم و تربیت, محتوا, هرست, نظریه اشکال دانش,
ملخص المقالة :
انتخاب محتوای تعلیم و تربیت همواره در زمره مسائل مهم مورد بحث فیلسوفان و اندیشمندان عرصه تعلیم و تربیت بوده است. این مسئله امروزه با توجه به افزایش روزافزون دانش جایگاه ویژهای پیدا نموده است و همواره این پرسش مطرح است که از میان فوج عظیم دانشهای عصر حاضر کدام دانشها برای ارائه در نهادهای تعلیم و تربیت اهمیت دارد. پل هرست یکی از فیلسوفان برجسته قرن بیستم در انگلستان و یکی از بنیانگذاران مکتب فلسفی و تربیتی لندن، نظریه اشکال دانش را در حوزه معرفتشناسی ارائه داد و این اشکال را بهعنوان محتوای تعلیم و تربیت همگانی معرفی نمود. در این مقاله با روش توصیفیـتحلیلی، نظریه اشکال دانش هرست مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و اصول انتخاب محتوا مبتنی بر شکلگیری نظریه معرفتشناسی مذکور ارائه شده است.