بررسی نقش برنامه 90 در شکل دهی افکار عمومی نسبت به ناهنجاریهای فوتبال از نگاه مربیان و بازیکنان لیگ
الموضوعات : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )نسیم مجیدی قهرودی 1 , فرهاد عشوندی 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: افکارعمومی, تلویزیون و افکار عمومی, ورزش و ناهنجاریها, برنامه نود,
ملخص المقالة :
چکیده این تحقیق با هدف "بررسی نقش برنامه 90 در شکل دهی افکار عمومی نسبت به ناهنجاریهای فوتبال"انجام گرفته است. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه بوده است و پس از پرشدن پرسشنامهها، جداول توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار spss بدست آمده و تحلیل شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مربیان و بازیکنانی که در لیگ برتر فوتبال مشغول به فعالیت هستند که تعداد آنها 1500 نفر است و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 306 نفر محاسبه گردید و از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. بررسیهای انجام شده در این پژوهش نشان داد که اکثریت پاسخگویان در زمینه فوتبال بیشتر از مطبوعات ورزشی برای کسب اطلاعات استفاده میکنند، بیشتر افراد برنامه نود را به صورت کامل تماشا می کنند و به برنامه نود اعتماد دارند. از نظر آنها مطالب مطرح شده در برنامه نود با واقعیت موجود در فوتبال مطابقت دارد مستند (با مدرک و سند) است و ناهنجاریهای موجود در فوتبال را مورد بحث و بررسی قرار داده است. از دیدگاه آنها مطالب مطرح شده در برنامه نود بر نظر مردم در جامعه، مسئولین مربوطه و بازیکنان فوتبال نقش دارد و برنامه نود در شکلگیری باورهای مردمی نسبت به ناهنجاریهای فوتبال نقش دارد همچنین افراد اعتقاد دارند که برنامه نود به مسائل و مشکلات بازیکنان و تیمها میپردازد و مشکلات موجود در فوتبال را بدون کم و کاست بیان میکند. از نظر پاسخگویان افشاگری در برنامه نود توانسته دستهای پشت پرده فوتبال را نمایان سازد اما نتوانسته دلال بازی را از جامعه فوتبال و توهینهای تماشاگران در ورزشگاهها را کاهش دهد و همچنین نتوانسته است با بررسی علل و عوامل ناهنجاریهای کلامی در بین بازیکنان فوتبال این نوع ناهنجاریها را کاهش دهد.
- اسدی، علی. (1371). افکار عمومی و ارتباطات. تهران: انتشارات سروش.
- بیکر، ترز ال. (1386). نحوه انجام تحقیقات اجتماعی. (هوشنگ نایبی، مترجم). تهران: نشر نی.
- پوپر، کارل و کندر جان. (1374). تلویزیون خطری برای دموکراسی. (حمید شهیدی مؤدب، مترجم). انتشارات اطلاعات.
- دادگران، سیدمحمد. (1385). افکار عمومی و معیارهای سنجش آن. تهران: انتشارات مروارید.
- رحمتی، محمد مهدی. (1388). جامعه شناسی خشونت ورزشی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- سورین، ورنر و تانکارد، جیمز. (1386). نظریه های ارتباطات. (علیرضا دهقان، مترجم). انتشارات دانشگاه تهران.
- فتحی نیا، محمد و علیزاده، عبد الرحمان. (1384). خشونت گرایی تماشاگران فوتبال و نقش رسانه ها در کنترل آن. فصلنامه علمی - پژوهشی علوم انسانی ـ ارتباطات. سال دوازدهم. شماره 42-43.
- قاسمی، حمید و دیگران. (1389). فعالیت های رسانه ای در ورزش. تهران: انتشارات بامداد کتاب.
- کازنو، ژان. (1364). قدرت تلویزیون. (علی اسدی، مترجم). تهران: انتشارات امیرکبیر.
- کرایسل، اندرو. (1381). درک رادیو. (معصومه عصام، مترجم). تحقیق و توسعه صدا. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
- محسنی تبریزی، علیرضا رحمتی و محمد مهدی. (1381). سیری در مفاهیم و نظریههای خشونت. پرخاش و پرخاشگری به منظور ساخت و ارائه یک مدل علمی- توصیفی خشونت در ورزش. نامۀ علوم اجتماعی. شمارۀ 19. انتشارات دانشگاه تهران
- مک براید، شن. (1375). یک جهان چندین صدا. (ایرج پاد، مترجم). تهران: انتشارات سروش.
- مهرآئین، محمدرضا. (1387). نظریات جدید جامعه شناسی و ورزش. تهران: انتشارات جامعه شناسان.
- مهرداد، هرمز. (1380). نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی. تهران: نشر فاران.
- ویندال سون، سگینایزرنبو، اولسون جین. (1374). درآمدی بر نظریه های ارتباطات. (علیرضا دهقان، مترجم). رسانه.
سایتها:
- «کوس رسوایی فوتبال در برنامه ۹۰/ همه متهم شدند: از عزیز محمدی، معینی، ترابیان و نبی تا علی آقای پروین!». خبرآنلاین، ۰۷ دی ۱۳۹۰.
- «یاوری: بازیکن با دوست دخترش تخلیه میکرد میگفت من رو بسازید». جهان ورزش، ۰۷ دی ۱۳۹۰.
- «شبی که فردوسی پور جور رسانه، فدراسیون، دولت، مجلس و قوه قضاییه را کشید». جهان ورزش، ۰۷ دی ۱۳۹۰.
- «هر آنچه در برنامه جنجالی ۹۰ گذشت». تابناک، ۰۷ دی ۱۳۹۰.
منابع انگلیسی:
- Alderman R.B. "psychological Behavior in Sport",.(1975)"The psychology of competition". W.B.Saundres company, chapter.
- Berkowitz Leonard (1986) "A Survey of Social Psychology" ,CBS College Publishing.
- Schaefer Richard T. and Lamm Robert P.(1992), Sociology, Mc Graw.
Wiggins James A. Wiggins Beverly B. and Vander Zanden James (1994)"Social Psychology", Mc