نقش شبکه استانی باران بر ترویج فرهنگ بومی مردم گیلان
الموضوعات : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )نوشین اقاجانی 1 , صدیقه ببران 2 , امیر رفعتی 3
1 - استاد یار و عضو هیات علمی دانشگاه ازاد واحد تهران مرکز
2 - استاد یارو عضو هیات علمی دانشگاه ازاد واحد تهران مرکز
3 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات واحد تهران مرکز
الکلمات المفتاحية: فرهنگ, فرهنگ بومی, قومیت, شبکه باران, گیلان,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی " نقش شبکه تلویزیونی باران بر ترویج فرهنگ بومی استان گیلان" با تاکید بر عملکرد 4 گانه رسانه که عبارتند از: آگاهی بخشی، آموزش، اطلاع رسانی و سرگرمی و فراغت است. در تبیین این مقوله نقش شبکه استانی به عنوان موثرترین نهاد اجتماعی برای اشاعه و ترویج فرهنگ بومی بررسی میشود. هدف اصلی تحقیق بررسی این موضوع است که گیلانیها تا چه میزان تحت تاثیر شبکه استانی باران به حفظ و نگهداری فرهنگی بومی خود تشویق شدهاند. به منظور بررسی این تحقیق از روش پیمایشی و پرسشنامه محقق ساخته که پایایی آن بیش از 70 درصد برآورد شده بود، در نمونه 310 نفری از مردم 15 تا 64 ساله سیاهکل استفاده شد. روش نمونهگیری به صورت تصادفی خوشهای بود و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از ابزار spss و آزمون فرضیهها بهره گرفته شد. نتایج پژوهش حاکی از اثر معنادار شبکه استانی باران در ترویج فرهنگی بومی گیلان است. بدین معنا که شبکه تلویزیونی استانی باران در اشاعه و ترویج فرهنگ بومی گیلان موفق بوده است، ولی باید با برنامهریزی مناسب و ساخت مجموعههای تلویزیونی جذاب میزان اثرگذاری بر مخاطب را افزایش دهند.