بررسی رابطه انعکاس رسانه ای فوتبال با محبوبیت ان در بین هواداران تیم استقلال و پرسپولیس
الموضوعات : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )محمد رضا رسولی 1 , احسان بیگی 2
1 - استاد یار و عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز
2 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی واحد تهران مرکز
الکلمات المفتاحية: رسانهها, فوتبال, هواداران, استقلال و پرسپولیس,
ملخص المقالة :
هدف این تحقیق بررسی رابطه انعکاس رسانهای فوتبال با محبوبیت آن در بین هواداران تیمهای استقلال و پرسپولیس است که در مدت برگزاری لیگ فوتبال باشگاههای کشور به ورزشگاه میروند. با توجه به ماهیت موضوع تحقیق و به ویژه حجم و سطح طرح تحقیق، مناسبترین روش برای انجام این پژوهش، روش پیمایشی (زمینهیابی) در نظر گرفته شد. جامعه آماری این تحقیق هواداران تیمهای استقلال و پرسپولیس بودند که برای دیدن بازیهای این دو تیم به ورزشگاه آزادی تهران میروند. از آنجایی که این ورزشگاه محل اصلی برگزاری مسابقات این دو تیم است و در بازیهای مهم ظرفیت ورزشگاه پر میشود در نتیجه جامعه آماری به تعداد حداکثر ظرفیت آن یعنی 100 هزار نفر در نظر گرفته و روش نمونهگیری نیز به دلیل نبود کانون هواداری جامع تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار اندازهگیری هم در این پژوهش پرسشنامهای مشتمل بر 38 سوال بود. طبق نتایج این تحقیق بین تماشای فوتبال در تلویزیون و محبوبیت فوتبال در بین هواداران دو تیم استقلال و پرسپولیس و نیز بین تماشای فوتبال در تلویزیون و تماشای مسابقه تیم مورد علاقه رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین بین میزان استفاده از رسانهها و کسب اطلاعات در مورد برنامه مسابقات رابطه معنیداری وجود دارد. اما یافتههای تحقیق در اغلب فرضیهها رد شد به طوری که نشان میدهد تماشای برنامههای ماهوارهای و نیز مطالعه مطبوعات و سایتهای اینترنتی ورزشی نقشی در محبوبیت فوتبال در بین هواداران این دو تیم ندارد. همچنین علاوه بر اینکه تماشای برنامه 90 نقشی در علاقهمندی افراد به فوتبال ندارد، اثبات شده است که تحصیلات هواداران نقشی در رفتن آنها به ورزشگاه ندارد. در انتها نیز نتایج تحقیق نشان میدهند که بین میزان استفاده از رسانهها و محبوبیت فوتبال در بین هواداران این دو تیم رابطه معنیداری وجود ندارد.