بررسی تطبیقی مفاهیم تعلیمی انقلاب در اشعار چهار شاعر معاصر انقلاب اسلامی
الموضوعات :فرهاد آخوندی 1 , غلامعلی زارع 2 , مسعود مهدیان 3 , ملیحه مهدوی 4
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول، گلستان، ایران.
2 - دانشيار دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول، گلستان، ایران.
4 - عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی علی اباد کتول
الکلمات المفتاحية: انقلاب اسلامی, شعر معاصر, مقاومت, مضامین تعلیمی, انگیزههای انقلابی,
ملخص المقالة :
شعر انقلاب و مضامین آن، از مهمترین و تأثیرگذارترین آثار ادبیات فارسی ایران معاصر به ویژه در دوران دفاع مقدس به شمار میرود. این ادبیات عمدتاً با درونمایههای مقاومت، دفاع از آرمانهای انقلاب، حس عمیق وطنپرستی، مبارزهخواهی و شهادتطلبی، مخاطبین بسیاری را به خود جلب نمود. نکتة حائز اهمیت آنکه انگیزههای انقلابی درآثار نظم و نثر فارسی مرتبط با جریانات داخلی و درون کشوری نگاشته میشود و ضمن مخاطب قرار دادن دیگر کشورها و جوامع- خصوصاً کشورهایی که به لحاظ تاریخی، فرهنگی و مذهبی قرابت زیادی با ایران دارند، آنان را دعوت به جوشش و خروش میگردند. بر این اساس، مقالة حاضر کوشش نمود تا ضمن بررسی ریشههای شعر انقلاب و مقاومت، به بررسی، تحلیل و طبقهبندی انگیزههای انقلابی موجود در اشعار چهار شاعر انقلاب (سید علی موسوی گرمارودی، طاهره صفّارزاده، قیصر امینپور و حمید سبزواری) بپردازد. فرضیة مقاله تأکیدی است بر این موضوع که انگیزههای تعلیمی با سه زیرمجموعة تعالیم اعتقادی، تعالیم اخلاقی و تعالیم سیاسی مهمترین دلایل سرایش اشعار پساانقلابی در شعر این چهار شاعر بوده است. روش مقالة حاضر تطبیقی است. یافتههای تحقیق نیز نشان دادگرمارودی بیشتر نمایندة تعالیم اعتقادی، صفارزاده نمایندة تعالیم اخلاقی و امینپور و سبزواری بیشتر نمایندگان تعالیم سیاسی هستند.
_||_