تبیین الگوی مطلوب راهبردهای افزایش انگیزه خدمت در بخش عمومی : محرک بهبود محیط کسب و کار
الموضوعات :
نقی زهی
1
(گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.)
مجتبی رمضانی
2
(گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران)
سیدعبداله حجتی
3
(گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران)
جعفر بیک زاد
4
(گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران)
الکلمات المفتاحية: بخش عمومی, کسب و کار, تحقیق کیفی, داده بنیاد, انگیزه خدمت,
ملخص المقالة :
بهبود محیط کسب و کار یکی از مطالبات جدی از دولتها به شمار میرود و با توجه به نقشآفرینی دستگاههای اجرایی بخش عمومی در آن، انگیزه کاری کارکنان این بخش محرکی مهم بر بهبود محیط کسب و کار عمل مینماید لذا هدف از این پژوهش تبیین الگوی مطلوب برای راهبردهای افزایش PSM جهت بهبود محیط کسب و کار میباشد. در این پژوهش بنیادی از روش کیفی و رویکرد داده بنیاد استفاده شده است. شیوه و ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختارمند با خبرگان بوده و کارکنان بخش عمومی آذربایجانشرقی جامعه آماری آن را تشکیل میدهد. نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی و تعیین کفایت آن با رویکرد نمونهگیری نظری، انتخاب شدند و تا چهلمین مصاحبه (حد اشباع) مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادههای گردآوری شده با استفاده از سه مرحله همپوش کدگذاری باز (در قالب 178 کٌد)، محوری (10 مفهوم یا زیرطبقه) و انتخابی (4 طبقه یا مقوله) تحلیل گشتند. براساس الگوی تبیین شده، چهار راهبرد، معماری منابع انسانی ـ کنشهای تثبیت و ارتقای امنیت شغلی ـ چرخه احصای عوامل، بهبود عملکرد و پایش و استقرار نظام جبران خدمت و انگیزه به عنوان راهبردهای مناسب افزایش PSM برای ارتقای شاخصهای بهبود محیط کسب و کار تبیین گشتند.
_||_