شناسایی و ارزیابی شاخص های تجاری سازی دانش با رویکرد بین الملل در شرکتهای دانش بنیان شهر تهران
الموضوعات :افسانه عربی 1 , محمود رضا چراغعلی 2 , محمدشریف شریف زاده 3 , محمد باقر گرجی 4
1 - گروه مدیریت کارآفرینی ، واحدعلی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول ، ایران،
2 - گروه اقتصاد و مدیریت ، دانشکده مدیریت وعلوم انسانی ،دانشگاه گلستان ، گرگان ،ایران
3 - گروه کارآفرینی ، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ، گرگان ، ایران ،
4 - گروه مدیریت کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد کتول، ایران،
الکلمات المفتاحية: تجاری سازی دانش, رویکرد بین الملل, شرکتهای دانش بنیان,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی شاخصهای تجاری سازی دانش با رویکرد بین الملل در شرکتهای دانش بنیان تهران انجام پذیرفت. پژوهش مذکور از نظر هدف کاربردی و بر مبنای ماهیت دادهها نیز از نوع آمیخته (کمی و کیفی)بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی ، شامل اساتید کارآفرینی و خبرگان شرکت های دانش بنیان بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 15 خبره انتخاب شدند. جامعۀ آماری این پژوهش در بخش کمی شامل تمام مدیران و کارشناسان شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های فناوری واقع در پردیس دانشگاهی بود که به روش نمونه گیری تصادفی و گلوله برفی تعداد 175 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی و پایایی هر دو ابزار مورد سنجش قرار گرفت و تایید شدند. روش تحلیل دادهها در بخش کمی، جهت روایی مدل از تحلیل عاملی تائیدی و مدل معادلات ساختاری و نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که شاخصها شامل، آمادگی نهادی، اقتصاد کلان، بنگاه یا شرکت، بهرهبرداری از ارزش، پیشنهاده ارزش، تبیین مفهوم، خدمات حمایتی، زایش و برآیش ایده، زیست بوم، سرمایه معنوی، ظرفیت کارآفرینی فناورانه، قابلیت مدیریت کسبوکار و کیفیت شبکه بودند که در وضعیت مطلوبی قرار داشتند.
_||_