رتبهبندی عوامل شخصی مؤثر بر تعویق خرید بیمه
الموضوعات :احسان محسن زاده شریفی 1 , لیلا آندرواژ 2 , ابراهیم آلبونعیمی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد بینالمللی خرمشهر-خلیج فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران.
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد بینالمللی خرمشهر-خلیج فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران.
الکلمات المفتاحية: بیمه, اهمالکاری, رفتار مصرفکننده, تعویق خرید, رفتار خرید بیمه,
ملخص المقالة :
هدف این تحقیق رتبهبندی عوامل مؤثر بر تعویق خرید بیمه که تاکنون در ادبیات اهمالکاری پیشنهادشدهاند، است. برای این منظور عوامل معرفیشده در پیشینه توسط خبرگان صنعت بیمه بازنگری و بیست مورد از آنها در چهار گروه شامل عوامل جمعیت شناختی، روانشناختی، مهارتی و نگرشی دستهبندی شد. در ادامه پرسشنامه مقایسات زوجی تهیه و در میان 46 نفر از مدیران و کارشناسان صنعت بیمه، و اساتید دانشگاه توزیع شد. دادههای گردآوریشده به روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی گروهی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان میدهند که عوامل روانشناختی، نگرشی، مهارتی و جمعیت شناختی به ترتیب بیشترین تأثیر را بر رفتار تعویق خرید انواع بیمه داشتهاند. پس از اندازهگیری وزن نهایی عوامل مشاهده شد که تنبلی، ضعف دانش بیمه، تجربه منفی در خرید بیمه، بیاعتمادی به شرکتهای بیمه، افسردگی، ضعف مسئولیتپذیری، رفتارهای خودشکن، سطح رفاه، سن و جایگاه اجتماعی به ترتیب بیشترین توضیح دهندگی را در رفتار تعویق و اهمالکاری خرید بیمه دارند.
_||_