بررسی نقش قابلیت های بازاریابی، نوآوری و تحقیق و توسعه در ایجاد مزیت رقابتی محصول جدید : صنعت مواد غذایی
الموضوعات :
ابراهیم روشن قیاس
1
,
رضا سپهوند
2
,
عبدالخالق غلامی چنارستان علیا
3
,
علی پیرزاد
4
1 - گروه مدیریت، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج ، ایران
2 - گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران.
4 - گروه مدیریت، واحد یاسوج ، دانشگاه ازاد اسلامی ، یاسوج ، ایران
الکلمات المفتاحية: مزیت رقابتی, قابلیت های سازمانی, صنعت مواد غذایی, عملکرد مبتنی بر مشتری,
ملخص المقالة :
در دنیای رقابتی امروز، سازمان ها با تغییرات زیادی مواجه اند به گونه ای که سطوح بالای تغییرات می تواند فعالیت های شرکت و به دنبال آن عملکرد را شدیدا تحت تاثیر قرار دهد. این پژوهش به بررسی رابطه ی بین قابلیت های سازمانی، مزیت رقابتی و عملکرد مبتنی بر مشتری می پردازد. جهت جمع آوری داده ها تعداد 180 پرسشنامه بین مدیران شرکت های مواد غذایی مشهد به صورت تصادفی توزیع گردید که از این تعداد 155 پرسشنامه جهت تحلیل مناسب تشخیص داده شد. در این پژوهش جهت تعیین رابطه ی بین متغیرهای تحقیق از آزمون نرمال بودن، همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده گردید. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین قابلیت های سازمانی و مزیت رقابتی رابطه ی معناداری وجود دارد، همچنین یافته های تحقیق مبین رابطه ی بین مولفه های مزیت رقابتی و عملکرد مبتنی بر مشتری می باشد. نتایج پژوهش حاکی از این است که قابلیت های سازمانی می توانند بعنوان منبع مزیت رقابتی در صنعت مواد غذایی محسوب شود و موجب ارتقا عملکرد شرکت گردد .
_||_