عنوان:بررسی تأثیر غذایقومی، بازاریابیقومی وفرهنگپذیری برروی گردشگرانخارجی با نقش میانجی قومیت( مطالعه موردی: شهرتهران).
الموضوعات :سمیه رشیدی 1 , رسول ثانوی فرد 2 , علی حمیدیزاده 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قم، دانشگاه آزاداسلامی، قم، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قم، دانشگاه آزاداسلامی، قم، ایران.
3 - گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: گردشگران خارجی, بازاریابیقومی, غذاهای قومی, فرهنگپذیری,
ملخص المقالة :
رشد فزاینده تجارتجهانی، زمینه را برای بازاریابیقومی، مهاجرت و گردشگری فراهم کردهاست؛ و پتانسیل کشورایران با داشتن قومیتهای متنوع و گوناگون دراین زمینه مهم اسـت و نیاز به بررسی عوامل مؤثر بر روی گردشگران خارجی را دارد. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر غذایقومی، بازاریابی-قومی و فرهنگپذیری بر گردشـگرانخـارجی است. روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی است و ازنظر هدف، کاربردی، است روش نمونهگیری غیرتصادفیدر دسترس میباشد و از پرسشنامه محققساخته استفاده شدهاست. جامعهآماری ، از گردشگرانخارجی انتخاب شده اند که به شهر تهران آمده اند و حجمنمونه 113 نفر با روش غیرتصادفی دردسترس انتخاب شدهاند، بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها در این پژوهش از نرمافزار اسمارت PLS استفاده گردید. صنعتگردشگری راهحلـی بـرای اقتصـاد محسـوب میشـود، دراین راستا پژوهش بیشتر بر کالاییکردن غذا، بهمنظور دستیابی به راههایی برای سودآوری بیشتر و توسعه اقتصادی تمرکز دارد. بازاریابیقومی میتواند تغییر ژرفی در صنعت-گردشگری بوجودآورد؛ بنابراین بازاریابان و هتلداران با ارتقای بازاریابیقومی و تمرکز روی کالاییکردن غذاها می توانند به این امر کمک کنند. نتایج این پژوهش نشانداد غذاهایقومی برروی قومیت، قومیت برروی بازاریابیقومی، قومیت برروی فرهنگپذیری، و قومیت برروی گردشگرانخارجی تأثیر مثبت و معنیداری دارند.
_||_