تبیین ویژگی های زیست بوم با روش فراترکیب
الموضوعات :محمدحسین یوسفیان 1 , سیدحمید خداداد حسینی 2 , اصغر مشبکی اصفهانی 3 , علی شایان 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
4 - گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: فراترکیب, زیست بوم کسب وکار, زیست بوم نوآوری, زیست بوم دیجیتال, ویژگی های زیست بوم,
ملخص المقالة :
ویژگیهای دنیای کسب وکار امروزی مدیران را به سمت توجه به کسب وکار خود در قالب یک زیست بوم سوق داده و این توجه در حال افزایش میباشد. نگرش از منظر زیست بوم کسب وکار در مقایسه با نگرش به یک کسب وکار خاص تفاوتهای قابل توجهی ایجاد کرده و تحلیلها و در ادامه اقدامات را از سطح فردی به سطح جمعی منتقل خواهد نمود. اما پیشنیاز هر گونه تحلیل یا اقدام در حوزه زیست بوم شناسایی ویژگیهای زیست بومها میباشد. به منظور تبیین ویژگیهای زیست بومها و بارویکرد فراترکیب، مقالات منتشر شده در چهار پایگاه داده و به صورت خاص چهار مجله معتبر بررسی و پس از ارزیابی و غربالگری مقالات، 54 مقاله انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته و اطلاعات به دست آمده ترکیب و تفسیر گردیدند. بر اساس نتایج فراترکیب، ویژگیهای زیست بومها را میتوان در پنج ویژگی اصلی شامل ویژگیهای ساختاری، ویژگیهای تعاملی، ویژگیهای تکاملی، ویژگیهای اجتماعی و ویژگیهای حکمرانی دسته بندی نمود که هر کدام دربردارنده ویژگیهای فرعی و مفاهیم بوده و بایکدیگر چارچوب ویژگیهای زیست بوم را تشکیل میدهند. این ویژگیها تمام ابعاد یک زیست بوم را تحت تأثیر قرار داده و شناخت دقیق آنها راهنمای هر گونه تحقیق یا اقدام در زیستبومها میباشند.
_||_