تجزیه و تحلیل رابطه سرمایه فکری و عوامل توان رقابتی (تغییرات بازده دارایی و فروش شرکت)
الموضوعات :مهدی گودرزی 1 , علی اکبر چهارمحالی 2 , احسان رحمانی نیا 3 , هاشم نیکومرام 4 , محسن امینی خوزانی 5
1 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه حسابداری، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه حسابداری، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استاد، گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
5 - گروه مهندسی مالی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سرمایه فکری, ارتباطات سیاسی, بازده دارایی ها, توان رقابتی, فروش, حسابداری مدیریت استراتژیک,
ملخص المقالة :
نقش سرمایه فکری و تأثیر آن در موفقیت بنگاهها، اهمیت پرداختن به موضوع سرمایه فکری را دو چندان میکند و افشای این نوع سرمایه نیز، از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه افشای بیشتر اینگونه اطلاعات میتواند بر تصمیمهای سرمایهگذاران و تأمینکنندگان مالی و درنتیجه، تخصیص بهینه منابع تأثیر داشته باشد که درنهایت منجر به ایجاد مزیت رقابتی برای بنگاهها میگردد. از سوی دیگر دخالت برخی عوامل بر رابطه بین سرمایه فکری و توان رقابتی شرکتها تاثیرگذار است. هدف پژوهش حاضر تبیین نقش و اهمیت برخی از این عوامل از جمله حسابداری مدیریت استراتژیک و ارتباطات سیاسی در فرایند تأثیرگذاری سرمایه فکری بر بازده دارایی و فروش از ابعاد توان رقابتی شرکتها میباشد. یافتهها نشان دادهاند که علاوه بر وجود رابطه معنادار مثبت بین سرمایه فکری با بازده دارایی و فروش از ابعاد توان رقابتی، حسابداری مدیریت استراتژیک نیز دارای نقش تعدیلگری فزاینده در ارتباط بین سرمایه فکری با این ابعاد از توان رقابتی بوده و همچنین ارتباطات سیاسی دارای نقش تعدیلگری در ارتباط مثبت بین سرمایه فکری با بعد فروش توان رقابتی میباشد. نتایج این پژوهش بر اهمیت دو عامل حسابداری مدیریت استراتژیک و ارتباطات سیاسی و کنترل آنها در رابطه بین سرمایه فکری و توان رقابتی شرکتها تاکید دارد.
_|1) ابراهیمی کهریزسنگی، خدیجه و بخردی نسب، وحید. (1398). نقش راهبری شرکتی در حسابداری مدیریت استراتژیک. حسابداری مدیریت، 12(41), 69-89.
2) بحری ثالث، جمال و عبرتی، محمدرضا (1398). اثر ارتباطات سیاسی بر خطر سقوط قیمت سهام با تأکید بر رقابت بازار محصول در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه علمی-پژوهشی دانش سرمایهگذاری، دوره 8، شماره 29، فروردین، صفحه 275-296
3) برادران حسنزاده، رسول، ابیضی، عیسی و نامور، رامین (1398). تأثیر ارتباطات سیاسی بر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت با تأکید بر رقابت بازار محصول. فصلنامه پژوهشهای تجربی حسابداری، دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 33، صفحه 301-325
4) پورمحمدیان، میترا و بحری، سجاد (1401). بررسی نقش تعدیلگر ریسک ورشکستگی شرکت بر ارتباط بین سرمایه فکری و ساختار سرمایه. نشریه علمیرویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، دوره 6 شماره 21، صفحه 406-418
5) تقوایی یزدی، مریم و همکاران (1399). تأثیر سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: پارک علم و فناوری مازندران). نوآوریهای مدیریت آموزشی، شماره 59، صفحه 59-45
6) جوان امانی، ودود و اکبری، حمید (1401). بررسی تأثیر مدیریت دانش و سرمایههای فکری در کسب مزیت رقابتی و اولویتبندی آن به روش AHP (موردمطالعه: شرکت بیمه ایران). علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 8 (2).
7) حسینی پور سیدمحمدرضا، پرهیزگار محمدمهدی، حسینی میرزاحسن، جوکار علیاکبر (1397) مدل توان رقابتی در بانکداری الکترونیک. کاوشهای مدیریت بازرگانی.10(20):263-281.
8) رحیمی ریگی، قاسم، مصطفایی، قدرت، کریمی، حمید وشیخ محمدی، امیر (1395) تأثیر اجزای سرمایه فکری بر کارایی شرکتهای پذیرفته¬شده دربورس و اوراق بهادار تهران با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده (DEA). دانش حسابرسی- شماره 63 صفحه - از 149 تا 166.
9) نخعی، کریم، یزدی فر، حسن و فغانی، مهدی. (1400). ارتقای سطح اثربخشی معیارهای رقابتی شرکتها بر اساس تکنیکهای حسابداری مدیریت استراتژیک از طریق تحلیلهای درخت تصمیم و تئوری راف توسعه یافته. پژوهش های تجربی حسابداری، 11(39)، 137-168.
10) Alvino, F. Di Vaio, A. Hassan, R. and Palladino, R. (2021), "Intellectual capital and sustainable development: a systematic literature review", Journal of Intellectual Capital, Vol. 22 No. 1, pp. 76-94.
11) D’Amato. A, (2021). Does Intellectual Capital Impact Firms’ Capital Structure? Exploring the Role of Firm Risk and Profitability. Managerial Finance.
12) Duff, A. (2018). Intellectual capital disclosure: evidence from UK accounting firms. Journal of Intellectual Capital. Vol. 19 No. 4, pp. 768-786.
13) Faccio, M. (2010). Differences between politically-connected and non-connected firms: a cross country analysis. Financial Management, Vol. 39, No. 3, pp. 905-928.
14) Habib, A. & Muhammadi, A. H. (2018). Political connections and audit report lag: Indonesian evidence. International Journal of Accounting & Information Management, Vol. 26, No. 1, pp.59-80.
15) Honggowati, Setianingtyas (2017). Corporate Governance and Strategic Management Accounting Disclosure. Indonesian Journal of Sustainability Accounting and Management. 1. 24. 10.28992/ijsam.v1i1.24.
16) Ibarra-Cisneros, M.A. Hernández-Perlines, F. & Rodríguez-García, M. (2020). Intellectual capital, organisational performance and competitive advantage. European Journal of International Management, 14(6).
17) Jain P. Vyas V. and Roy A. Exploring the mediating role of intellectual capital and competitive advantage on the relation between CSR and financial performance in SMEs. Social Responsibility Journal, 2017. 13(1): p. 1–23.
18) Liu C.H. The relationships among intellectual capital, social capital, and performance-The moderating role of business ties and environmental uncertainty. Tourism Management, 2017. 61: p. 553–561.
19) Namamian, F. Gholizdeh, H. and Bagheri, F. 2011. Intellectual Capital and the method of measurement (2011), Executive Management Conference 1 and 2.
20) Smriti, N. and Das, N. (2018), "The impact of intellectual capital on firm performance: a study of Indian firms listed in COSPI", Journal of Intellectual Capital, Vol. 19 No. 5, pp. 935-964.
21) Xu, Jian & Li, Jingsuo (2019) The impact of intellectual capital on SMEs’ performance in China: Empirical evidence from non-high-tech vs. high-tech SMEs. Journal of Intellectual Capital, Issue publication
|_