تدوین راهبرد بانکهای نوظهور در صنعت بانکداری ایران: مطالعه موردی بانک پاسارگاد
الموضوعات :سحر شریفی 1 , محمد عبدالشاه 2 , ونوس رحمتی گواری 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی سیستم های اقتصادی-اجتماعی
2 - استاد یار گروه مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی سیستم های اقتصادی- اجتماعی
الکلمات المفتاحية: اقیانوس آبی, اقیانوس قرمز, نوآوری ارزش, خدمات بانکی, الگوی تصمیمگیری چهاراقدامی,
ملخص المقالة :
صنعت بانکداری در ایران با وجود بانکهای خصوصی و همچنین اصلاح برنامههای بانکهای دولتی رقابتیتر شده است. منطق استراتژی جدید بهدنبال خلق ارزش، برای سازمانها است که با نوآوری همراه است. آفرینش یک بازار جدید که در آن هیچ رقیبی وجود ندارد همان استراتژی اقیانوس آبی است که رویکرد جدیدی از استراتژی و نوآوری محسوب میشود. هدف از این پژوهش، تدوین استراتژی بانکهای نوظهور با استفاده از اقیانوس آبی در بانک پاسارگاد است. نوع تحقیق کاربردی است و جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه صورت گرفت؛ سپس با استفاده از ماتریس QSPM، جذابترین استراتژیها (خلق خدمات متنوع با ارائه خدمات بانکداری سیار و بالابردن بهرهوری، خلق خدمات متنوع با ارائه خدمات خود دریافتها و بالابردن بهرهوری، افزایش امنیت و کاهش سوءاستفاده از اطلاعات با پیادهسازی نرمافزارهای بهروز، پیادهسازی سیستمی برای بهروزکردن تاریخ انقضای کارتهای اعتباری همچنین پرداخت آنلاین ارز) الویتبندی شدند. با کمک الگوی چهار اقدامی، نتایج زیر حاصل شد: ﺣﺬف (تأخیر در ارائه خدمات، ترس از شکست، بیاعتمادی)، کاهش (هزینههای جانبی، کاهش فعالیتهای ناکارآمد، نرخ بهره) افزایش (افزایش امنیت، افزایش سهولت کار، افزایش پاداش، افزایش پوشش پرداخت، افزایش سطح علمی کارمندان) خلق (خدمات متنوع و چندگانه، طبقهبندی مشتریان، خلق فضای کاری مثبت، ایجاد سیستمهای پیشرفته برای بهروزشدن اطلاعات، خلق بانکداری سیار، تهیه خود دریافت).