بررسی اثربخشی آموزش خودشناسی بر خودشناسی در شبکه اجتماعی تلگرام
الموضوعات : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
1 - ---
الکلمات المفتاحية: اثربخشی, شبکه اجتماعی, آموزش, خودشناسی, تلگرام,
ملخص المقالة :
در وضعیت کنونی ضرورت وجود آموزشی اساسی در مورد انسان بیشتر احساس میشود. گویا علم و تکنولوژی از آگاهی مورد نیاز انسان پیشی گرفته و به همین خاطر عمر انسان اکنون با رشد تکنولوژی چند برابر شده است در حالی که آگاهی از خود ضعیف است و تا زمانی که این آگاهی در او شکل نگیرد روز به روز به نوعی از خودش دور میافتد و این احساس بیگانگی سلامتی او را تهدید میکند، لذا هدف پژوهشی حاضر تعیین اثربخشی آموزش خودشناسی بر خودشناسی در شبکه اجتماعی تلگرام بود. روش تحقیق به صورت شبه آزمایشی به صورت پیش آزمون و پس آزمون انجام شد. 30 نفر نمونه به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند که در گروه آزمایش به مدت چهار ماه آموزش خودشناسی انجام گرفت و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. ابزار مورد سنجش در این تحقیق مقیاس خودشناسی (ISKS) بود که با آزمون مانکوا نتایج حاصله حاکی از این بود که آموزش خودشناسی بر خودشناسی و سلامت روان در دو گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری داشتند و نهایتاً آموزش خودشناسی بر سلامتی به طور معناداری مؤثر است. ضمن اینکه آموزش خودشناسی بر تک تک مؤلفههای خودشناسی و مؤلفههای سلامت روان به طور معناداری تأثیر داشت.
_||_