الگوی مناسب حرفهآموزی دانشآموزان با نیازهای ویژه
الموضوعات : فصلنامه تحقیقات روانشناختیحسین کریمیان 1 , غلامرضا ویسی 2 , احسان کلبعلی 3
1 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، رشته مدیریت آموزشی
2 - استادیار، پژوهشگاه علوم انسانی امام صادق علیه السلام قم، رشته برنامه ریزی درسی
3 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی اسلامی واحد قم، رشته مدیریت آموزشی
الکلمات المفتاحية: آمایش سرزمین, حرفهآموزی, دانشآموزان با نیازهای ویژه, دورۀ دوم متوسطه حرفهآموزی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش ارائۀ الگوی مناسب حرفهآموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه بوده است. روش پژوهش از نظر اهداف کاربردی و به لحاظ شیوۀ جمعآوری اطلاعات توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ کارشناسان و دبیران شاغل در آموزشوپرورش استثنایی استان مرکزی (85 نفر کارشناس و دبیر) بود؛ که با استفاده از جدول مورگان، 70 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روش کار در این پژوهش از نوع آمیخته بود که در ابتدا با روش مطالعه کتابخانهای و بررسی اسناد و مدارک ردهبالا اقدام به جمعآوری دادهها اطلاعاتی درباره مؤلفهها و شاخصهای حرفهآموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه شده و پس از مشخص شدن مؤلفهها و شاخصها؛ پرسشنامۀ باز پاسخ جهت جمعآوری و تحلیل این مؤلفهها از دبیران شاغل در مدارس حرفهآموزی کل استان به شیوۀ مصاحبه نیمه مدون، تدوین و به مرحله اجرا درآمد که پس از تحلیل متنهای مصاحبهها، گویهها جهت تهیه یک پرسشنامه ۳۶ سؤالی با 5 مؤلفه بهدستآمده از تحلیل دادههای مصاحبهها در قالب پرسشنامه ۵ گزینهای طرح لیکرت به دست آمد. پایایی پرسشنامه 0.869 بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از درصد فراوانی نسبی، میانگین و نما و میانه استفاده شد. نتایج پایانی تحقیق بیانگر آن است که در بحث حرفهآموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه، کلیۀ شاخصها نیاز به بازنگری داشت وجای مؤلفۀ بهزیستی دانشآموزان با نیازهای ویژه نیز در این زمینه بسیار خالی بود و این مؤلفه در مبحث حرفهآموزی نادیده گرفتهشده است.
_||_