اثر بخشی روش ذهن آگاهی بر کاهش استرس زناشویی مادران دارای فرزند مبتلا به نقص توجه - بیش فعالی
الموضوعات : فصلنامه تحقیقات روانشناختیزهرا سادات مطهری 1 , خدابخش احمدی 2 , علی اکبر سلیمانی 3 , سمانه بهزادپور 4
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی - خانواده درمانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
2 - دانشیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه االله (عج)، تهران، ایران
3 - استادیار، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
4 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ذهن آگاهی, استرس زناشویی, نقص توجه, بیش فعالی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی مداخله به روش ذهن آگاهی بر کاهش استرس زناشویی مادران دارای فرزند مبتلا به نقص توجه - بیش فعال انجام شد. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی و به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش مادران دارای فرزند بیش فعال مراجعه کننده به خانههای سلامت منطقه 21 شهرداری شهر تهران بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 24 مادر بودند که به طور دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی، در دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. از مقیاس سنجش اختلال نقص توجه-بیش فعالی و مقیاس استرس زناشویی برای جمع آوری دادهها استفاده شد. گروه آزمایش 8 جلسه 2ساعته ذهن آگاهی را به صورت هفتگی دریافت کردند، گروه کنترل هیج مداخله مشخصی را دریافت نکردند. در پایان، هر دو گروه مجدداً ارزیابی شدند(پس آزمون). دادهها از طریق تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش ذهن آگاهی به طور معناداری بر استرس زناشویی مادران دارای کودکان بیش فعال مؤثر بوده و را در استرس زناشویی نشان دادند. با توجه به یافتههای این (p<0/ مادران در گروه آزمایشی کاهش معناداری ( 05 پژوهش، میتوان روش مداخلهای ذهن آگاهی را به عنوان یک روش موثر در کاهش استرس زناشویی مادران دارای کودک مبتلا به نقص توجه-بیش فعالی و افزایش سطح سلامت این مادران پیشنهاد داد.