اثربخشی مداخله آموزش اختصاصی سازی خاطرات بر بهبود مهارت حل مسئله و حافظه زندگینامهای بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی با ویژگیهای سایکوتیک
الموضوعات : فصلنامه تحقیقات روانشناختیرامان صدرشریف 1 , سمیه رباط میلی 2 , افشین صلاحیان 3
1 - 1.کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دکتری روانشناسی عمومی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
3 - دکتری روانشناسی، استادیار دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مهارت حل مسئله, آموزش اختصاصی سازی خاطرات, حافظه زندگینامهای, بیماران دوقطبی با ویژگیهای سایکوتیک,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر مداخلهی آموزش اختصاصی سازی خاطرات بر بهبود مهارت حل مسئله و حافظه زندگینامهای بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی با ویژگیهای سایکوتیک و با روش نیمه آزمایشی انجام شد. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از میان کلیه بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی با ویژگیهای سایکوتیک مجموعهی سرای احسان (مرکز نگهداری بیماران روانی مزمن) در حومهی شهر تهران، نمونهای به حجم 30 نفر (15 نفر جهت اجرای درمان آموزش اختصاصی سازی خاطرات و 15 نفر گروه گواه) با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها آزمون حافظه زندگینامهای، پرسشنامه توانایی حل مسئله استفاده شد. مداخله نیز پروتکل آموزش اختصاصی سازی خاطرات بود. جهت آزمون فرضیه اصلی پژوهش از آزمون مانکوا استفاده شد. نتایج نشان داد مداخله بر مهارت حل مسئله و حافظه زندگینامهای بیماران گروه آزمایش اثر معناداری دارد؛ بنابراین مداخلهی آموزش اختصاصی سازی خاطرات بر بهبود مهارت حل مسئله و حافظه زندگینامهای بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی با ویژگیهای سایکوتیک مؤثر بود.
_||_