ارزیابی اثرات فشار رقابت قیمتی در بازار خدمات حسابرسی و قدرت چانه زنی بر حق الزحمه حسابرسی
سید عباس برهانی
1
(
, استادیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی، قم
)
الکلمات المفتاحية: حقالزحمه حسابرسی, قدرت چانهزنی مشتری, رقابت قیمتی.,
ملخص المقالة :
پس از رسواییهای مختلف مالی در جهان، ایجاد مقررات کشف هزینه حسابرسی عمدتا به دلیل نگرانی در مورد استقلال حسابرس ناشی از حسابرسان مستقر در ارائه خدمات حسابرسی و غیرحسابرسی انجام شد. در حالی که افشای اجباری هزینه حسابرسی، اطلاعاتی را در رابطه با هزینههای پرداخت شده به حسابرس و دامنه خدمات ارائه شده توسط حسابرسان به مشتریان خود فراهم میکند، در عین حال به افزایش قیمت رقابتی در بازار حسابرسی نیز میانجامد. تحقیق حاضر به منظور ارزیابی اثرات فشار رقابت قیمتی در بازار خدمات حسابرسی و قدرت چانهزنی بر حقالزحمه حسابرسی صورت گرفتهاست. روش شناسی پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و مبتنی بر آزمون فرض بنا شدهاست. از میان شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران، به روش حذفی سامانمند، اطلاعات مالی 118 شرکت طی سالهای 1395 الی 1399 با استفاده از نرمافزار آماری ایویوز تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق حاکی از این بود که قدرت چانهزنی شرکتهای تحت بررسی به عنوان مشتریان حسابرسی، بر میزان حقالزحمه حسابرسی تاثیر دارد. همچنین فشار رقابت قیمتی در بازار خدمات حسابرسی بر حقالزحمه حسابرسی شرکتهای تحت بررسی، تاثیر دارد