تأثیر رویکردهای آموزش سنتی و روش دادههای بزرگ بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان حسابداری
الموضوعات :
1 - استاد ممتاز حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2 - گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
الکلمات المفتاحية: پیشرفت تحصیلی, معادلات ساختاری, طرح پیش آزمون-پس آزمون, واژههای کلیدی: آموزش حسابداری به شیوه سنتی, آموزش حسابداری به شیوه دادههای بزرگ,
ملخص المقالة :
چکیدههدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روشهای مختلف آموزش بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان حسابداری است تا مؤثرترین شیوه آموزش به گونه تجربی مشخص گردد و بتوان بدان وسیله پیشرفت تحصیلی را در بین دانشجویان حسابداری بهبود بخشید. در این راستا با بکارگیری رویکرد سنتی و نیز رویکردهای نوین آموزشی شامل رویکرد دادههای بزرگ، اثر آنها بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانشجویان رشته حسابداری است که در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامیشیراز مشغول به تحصیل بودهاند و نمونه مورد مطالعه 247 نفر میباشد. با استفاده از روش آزمایشگاهی و طرح پیش آزمون-پس آزمون، دو گروه آزمایش با رویکردهای سنتی و دادههای بزرگ در کارگاههای حسابداری پیشرفته 2، حسابداری صنعتی 2 و حسابرسی 1 شرکت کردند. تحلیل دادهها، با استفاده از الگوی معادلات ساختاری، آزمون ناپارامتری من ویتنی و رگرسیون سلسله مراتبی انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که هر دو روش آموزش به شیوه داده های بزرگ و آموزش به شیوه سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان تأثیر مثبت معناداری دارند. همچنین، یافته ها نشان داد که تأثیر آموزش به شیوه داده های بزرگ بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان حسابداری در مقایسه با آموزش به شیوه سنتی بیشتر است. نتایج پژوهش بر ضرورت آموزش به شیوه دادههای بزرگ در برنامه آموزشی حسابداری در مقطع کارشناسی برای افزایش دانش دانشجویان تأکید میکند
منابع
اسفیجانی، اعظم، (1397)، "بررسی تأثیر آموزش ترکیبی بر عملکرد تحصیلی و رضایت دانشجویان"، رویکردهای نوین آموزشی، (1)13، صص46-66.
اقدام مزرعه، یعقوب؛ نیکومرام، هاشم؛ رهنمای رودپشتی، فریدون و بهمن بنی مهد، (1398)، "آزادی های مدنی و توسعه حسابداری"، پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، (43)11، صص 47-27.
خواجوی، شکراله و کاظم نحاس، (1398)، "افزایش یادگیری حسابداری به وسیله نقشه مفهومی"،
بررسی های حسابداری و حسابرسی، (3)26، صص 393-412.
حاجیها، زهره، (1388)، "گزینش دانش آموزان خلاق در مقطع متوسطه منشا تحول آفرینی آتی در حرفه حسابداری"، پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، (1)1، صص 98-106.
علی اصفهانی، یاسمن؛ دیانتی دیلمی، زهرا و فاطمه صراف، (1401)، "بررسی میان آشنایی دانشجویان دکتری حسابداری با روش شناسی تحقیق در ایران"، پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، (1)14، صص 163-190.
طباطبائیان، مریم السادات و شهناز مشایخ، (1399)، "مقایسه اثرگذاری روش آموزش ترکیبی و چهره به چهره بر عملکرد دانشجویان رشته حسابداری"، پژوهش های تجربی حسابداری، (4)10، صص 232-252.
نمازی، محمد و سعیده دهقانی، (1397)، "سازه های مؤثر بر آموزش حسابداری مدیریت و ارائه راهکارها"، شانزدهمین همایش ملی حسابداری ایران، بوئین و میاندشت.
ولی زاده لاریجانی، اعظم؛ رحمانی، علی و ملینا بختیاری، (1399)، "استفاده از استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی در برنامه آموزشی دانشجویان رشته حسابداری در ایران"، دانش حسابداری مالی، (4)7، صص 1-23.
_||_