رابطه رقابت بازار محصول و حقالزحمهی حسابرس مستقل
الموضوعات :زهرا دیانتی دیلمی 1 , مرتضی بیاتی 2
1 - استادیار گروه حسابداری دانشگاه علوم اقتصادی
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم اقتصادی
الکلمات المفتاحية: رقابت بازار, حق الزحمهی حسابرسی مستقل, هزینه های نمایندگی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، بررسی رابطه رقابت بازار محصول با حق الزحمهی حسابرسی مستقل صورتهای مالی است. به همین منظور، دادههای مالی 72 شرکت پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران با استفاده از الگوی رگرسیونی دادههای تابلویی با اثرات ثابت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج بدست آمده در حالت کلی نشان می دهدکه رقابت بازار محصول بر حقالزحمهی حسابرس مستقل تأثیر معناداری دارند. با توجه به نتیجه بدست آمده میتوان بیان کرد که رقابت، باعث کاهش مشکلات نمایندگی بین مدیران و سهامداران میشود که این موضوع به نوبه خود باعث کاهش عدم تقارن اطلاعاتی و هزینههای کنترلی میشود. بنابراین، ریسک حسابرسی کاهش مییابد و در نتیجه حق الزحمه درخواستی حسابرس نیز کاهش خواهد یافت. Abstract this research aimed to explore the impact of product market competition on independent audit fee. Therefore, the financial data of 72 companies in Tehran Stock Exchange and by using panel data regression model with fixed effects were analyzed. In general, the results showed that product market competition have a significant effect on the independent audit fee. According to the obtained results it can be stated that competition reduces agency problems between managers and shareholders, who in turn reduces the issue to and the costs of information asymmetry controlled. Thus, audit risk is reduced and therefore the auditor’s fee requested will be reduced.
فهرست منابع
1) اشرف زاده، حمیدرضا ؛ نادر مهرگان (1387) "اقتصادسنجی پانل دیتا"، چاپ اول، موسسه تحقیقات تعاون، انتشارات دانشگاه تهران.
2) پژویان،جمشید؛ مرجانفقیهنصیری(1388)اثررقابتمندیبررشداقتصادیبارویکردالگوی رشددونزا،فصلنامهپژوهشهایاقتصادیایران،سالسیزدهم،شماره 38، صص97-132.
3) حساس یگانه، یحیی(1384) "فلسفه حسابرسی"، انتشارات علمی و فرهنگی. چاپ دوم 1388.
4) رجبی، روح الله ؛ حمزه محمدی خشوئی (1387) هزینههای نمایندگی و قیمت گذاری خدمات حسابرسی مستقل»، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره(15)، شماره 53، پاییز ،صص 35-52.
5) علوی طبری، سیدحسین؛ روح اله رجبی و منصوره شهبازی (1390) رابطهی نظام راهبری و حقالزحمهی حسابرسی مستقل شرکتها». فصلنامه دانش حسابداری، شماره5،صص 75-101.
6) نیک بخت، محمد ؛ محسن تنانی (1389) آزمون عوامل موثر بر حق الزحمه حسابرسی صورتهای مالی، پژوهشهای حسابداری مالی، دوره دوم، شماره 4،صص 111-132.
7) Azizkhani, M., Shailer. G. and Monroe G. (2012),"The Pricing of Audit Servicesin a Non – Big4 Setting", Working paper, The Australian National University.
8) Baggs, J. &Bettignies, J, E,(2007 ), "product market Competition and Agency Costs ", the Journal of Industrial economics,PP.289-323.
9) Bell, T., W. Landsman, B. Miller, and S. Yeh,(2002), "The Valuation Implications of Employee Stock Option Accounting for Profitable Computer Software Firms", The Accounting Review77,PP. 996-971.
10) Chhaochharia, V., Grinstein, Y, Grullon, G. &Michaely, R., (2012), "Product Market Competition and Internal Gove rnance: Evidence from the Sarbanes Oxley Act”, Available at SSRN: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2024733.
11) Chou, J., Ng, L., Sibilkov, & Wang, Q, (2011), "Product Market Competition and Corporate Governance”, Review of Development Finance",Vol(1),PP.114 – 130.
12) Chow, C.W, (1982). "The Demand for External Auditing: Size, Debt and Ownership Influences",The Accounting Review 57,PP. 272-291.
13) DeAngelo, L, (1981), "Auditor Size and Audit Quality ", Journal of Accounting and Economics 3(3),PP. 183-199.
14) Guney, Y.; Li, L. and R., Fairchild, (2011), "The Relationship between Product Market Competition and Capital Structure in Chinese Listed Firms", International Review of Financial Analysis, Vol. 20, pp. 41-51.
15) Knechel, W. R., and Wong, N, (2006), " Audit Fees: A meta-analysis of the Effect of Supply and Demand Attributes. " Contemporary Accounting Research, 23(1), PP. 141-191.
16) Hou, K. and D. Robinson, (2006)," Industry Concentration and Average Stock Returns", Journal of Finance 4,pp.1927-1956.
17) Kale, J. R. and Y. C. Loon ,(2011), "Product Market Power and Stock Market Liquidity ". Journal of Financial Markets, Vol. 14, pp.376-410. Markarian, G. and J. Santaló ,(2010), "Product Market Competition, Information and Earnings Management". Working Paper.
18) Marciukaityte, D. and J. Park, (2009),"Market Competition and Earnings Management". Working Paper. Drexel University.
19) Menon, K. and D.D. Williams, (2001), "Long-Term Trends in Audit Fees". Auditing: A Journal of Practice and Theory 20(1),PP. 115-136
20) O’Malley, S. F,(1993),"Legal Liability is Having a Chilling Effect on the Auditor’s Role Accounting Horizons". 7,PP. 82-87.
21) Palmrose, Z,(1996), "Audit fees andauditor size: further evidence", Journalof Accounting Research, Vol. 24 No.1, pp. 97-110.
22) Porter, M. E. & Millar, V. E, (2002). "How Information Gives YouCompetitive Advantage", Harvard Business Review, 63,PP. 149-160.
23) Schmidt, K,(1997),"Managerial Incentives and Product Market Competition", Review of Economic Studies 64,PP.191-213.
24) Schumpeter, J, (1992),"Capitalism, Socialism and Democracy", George Allen and Unwin, London,P.115.
25) Seetharaman, A., F. Gul, S. Lynn,(2002), "Litigation Risk and Audit Fees: Evidence from UK Firms Cross-Listed on US Markets 33 ", Journal of Accounting and Economics, PP. 91-115.
26) Simunic, D,(1980), "The Pricing of Audit Services: Theory and Evidence" ,Journal of Accounting Research, Vol. 18No.1, pp. 161-190.
27) Sharma, V,(2010),"Stock Returns and Product Market Competition: beyond Industry Concentration”, Review of Quantitative Finance and Accounting, Vol. 37, pp. 283-299.
28) Wang, Y,(2010),"Product Market Competition and Audit Fees." Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract.1697685 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1697685
یادداشتها