بررسی دیدگاه حسابرسان درباره فعالیتهای بازاریابی
الموضوعات :نفیسه شجاع 1 , بهمن بنی مهد 2 , حمیدرضا وکیلی فرد 3
1 - کارشناسی ارشد گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار و ﻋﻀﻮ ﻫﻴﺌﺖ ﻋﻠﻤﻲ داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ، واﺣﺪ ﻋﻠﻮم وﺗﺤﻘﻴﻘﺎت، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: حرفه حسابرسی, واژههای کلیدی: فعالیت حسابرسی, فعالیت بازاریابی,
ملخص المقالة :
این پژوهش دیدگاه حسابرسان درباره فعالیتهای حسابرسی و فعالیتهای بازاریابی در 193 نفر از حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و مؤسسات خصوصی حسابرسی را بررسی مینماید. هدف اصلی این مقاله شناسایی میزان تمایل حسابرسان به فعالیت بازاریابی است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و ابزار آن پرسش نامه میباشد. آزمون فرضیه نیز از طریق روش همبستگی با استفاده از رگرسیون چند متغیره انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد تمایل حسابرسان به فعالیت بازاریابی تحت تأثیر دیدگاه آنها درباره اهمیت فعالیت بازاریابی، اهمیت فعالیت حسابرسی، قبول داشتن فعالیت حسابرسی و رتبه شغلی حسابرسان است. Abstract This study investigate the view of auditors about auditing and marketing activity in 193 audit staffs who work in audit organization and private audit firms. The main objective of this paper is to recognize the level of auditor's intention for marketing activity. Research method is descriptive and it’s instrument is questionnaire. Hypothesistesting has conducted by correlation method and multivariate regression. Research results show that auditor's intention for marketing activity is belong to importance of marketing activity, importance of auditing activity, acceptance of auditing activity and auditor rank.
1) بنی مهد، بهمن، مهدی مرادزاده فرد و مهدی زینالی، (1392)، "رابطه بین تغییر حسابرس مستقل و تغییر اظهارنظر حسابرس"، مجله دانش حسابداری دانشگاه شهید باهنر کرمان، شماره 14.
2) بیات، غلامرضا، (1387)، "اخلاق حرفه ای در حسابداری و حسابرسی"، نشریه حسابدار، شمارههای 204 و 205، صص 54-61
3) حاجیها، زهره و سهیلا محمدحسین نژاد، (1394)، "عوامل تاثیرگذار بر نقاط ضعف با اهمیت کنترل داخلی"، پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی، سال هفتم، شماره بیست و ششم، صص 119-137
4) زارع، مهدی، (1389)، " اصول بازاریابی"، انتشارات مدیر فردا، صص 5
5) شلیله، محمد، (1383)، "حرفهها و حرفه گرایی"، مجله حسابرس، شماره 23 و 24، صص 54-63
6) خدامی پور، احمد و کاظم علی پور سرمست، (1391)، "بررسی روابط بین حسابرس - صاحبکار و رتبه بندی مشکلات مربوطه در محیط حسابرسی ایران"، پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی، سال چهارم، شماره چهاردهم، صص 111-134
7) عزیری، فیزوزه، الهام خسروانی و علیرضا مسیبی، (1391)، " اثر بازاریابی درونی بر مشتری گرایی کارکنان با تاکید بر شاخصهای چشم انداز، بهبود و توسعه و پاداش: مطالعه موردی کارکنان شعب بانک ملی استان مازندران"، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، دوره 2، شماره 4، صص 133 -151
8) مرتضی نژاد، حبیبه و جواد زارع پور، (1389)، "سوگیری نسبت به بازار و عملکرد با تاکید بر اهمیت راهبرد سازمانی"، دومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی.
9) نیکو مرام، هاشم و الهه موکل، (1393)، "عوامل اثرگذار بر تغییر حسابرس از دیدگاه راهبری شرکتی"، پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی، سال ششم، شماره بیست و چهارم، صص 1-20
10) Achuaa, J. and Alabar, T, (2014), “Imperatives of Marketing Internal Auditing in Nigerian Universities”, Procedia - Social and Behavioral Sciences 164, PP.32 – 40
11) Brobeg, P, umans, T and Gerlofsitg, C, (2013), ”Balance between Auditing and Marketing: An Explorative Study”, Journal of Accounting, Auditing and Taxation,22, PP.57-70
12) Cheitha ham, G and chivers, G, (2005), “Professions, Competence and Informal Learning.uk”, Edward Elrar. PP. 286.
13) DeFond, M. and J.Zhang, (2014), “A Review of Archival Auditing Research”, Journal of Accounting and Economics 58, PP. 275–326
14) European Commission, (2010), “Green Paper: Audit Policy: Lessons from the Crisis”, Online at http://ec.europa.eu/internal_market/consultations/docs/2010/audit/green_paper_audit_en.pdf, retrieved December, 2010.
15) Heischmidt, K., Elfrink, J., & Mays, B, (2003), “Professional Accounting Services: Types of Marketing Communications Used by CPAs”, Services Marketing Quarterly, & Theory, 32(1), PP. 113–137.
16) Hodges, S., & Young, L, (2009), “Unconsciously Competent: Academia’s Neglect of Marketing Success in the Professions”, Journal of Relationship Marketing, 8(1), PP. 36–49.
17) Kuper, A and J Kuper, (2003), “The Social Science Encyclopedia”, 2 ed, London:Routledge.
18) Lovelock, c, (1999), “Service Marketing a European Perspective”, Published by Financia Times, New York: Prentic Hall.
19) Markham, S., Cangelosi, J., & Carson, M, (2005), “Marketing by CPAs: Issues with the American Institute of Certified Public Accountants”, Services Marketing Quarterly, 26(3), PP. 71–82.
20) Ohman, P, (2005), “Ar Det Viktigare f ِ r Revisorer Att g ِ ra saker Ratt an Att G ِ ora Ratt Saker?”, In S.-E. Johansson, E. Hackner, & E. Wallerstedt (Eds.), Uppdrag revision. Finland: SNS Fo ِ rlag.
21) Ohman, P., Häckner, E., & Sörbom, D, (2012), “Client Satisfaction and Usefulness to External Stakeholders from an Audit Client Perspective”, Managerial Auditing Journal, 27(5), PP. 477–499.
22) Palmer, Adrian, (2001), “Principles of Service Marketing”, Mc Graw Hill. Third Edition. Great Britain.
23) Reid, M, (2008), “Contemporary Marketing in Professional Services”, Journal of Services Marketing, 22(5), PP. 374–384.
یادداشتها