مدل سازی قیمتگذاری توزیع اطلاعات بر مبنای محدودیت تأمین مالی، استراتژی تجاری و راهبری شرکتی با رویکرد معادلات ساختاری Information Distribution Pricing Modeling Based on Financing Constraints, Business Strategy and Corporate Governance with Structural Equation Approach
الموضوعات :
محمود نوذر پور
1
,
امیررضا کیقبادی
2
1 - گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
تاريخ الإرسال : 08 الأحد , ذو الحجة, 1442
تاريخ التأكيد : 13 الإثنين , صفر, 1443
تاريخ الإصدار : 10 الإثنين , ربيع الثاني, 1443
الکلمات المفتاحية:
راهبری شرکتی,
عدم تقارن اطلاعاتی,
محدودیت مالی,
استراتژی تجاری,
ملخص المقالة :
جریان اطلاعات در محیط بازار، رفتار فعالان بازار را تحت تأثیر قرار میدهد. طبیعی است که افراد فعال در بازار، سهم متفاوتی از این گردش اطلاعات داشته باشند. هدف این مقاله، بررسی اثر عوامل محدودیت مالی، استراتژی های تجاری و راهبری شرکتی بر ارزش اطلاعات و تغییرات در توزیع اطلاعات حسابداری است. به منظور بررسی موضوع مطالعه، پس از استخراج دادههای مربوط به شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، از مدل رگرسیونی دادههای ترکیبی برای آزمون فرضیههای تحقیق استفاده شده است. قیمتگذاری عدم تقارن اطلاعاتی، در شرایط محدودیت مالی بالا کاهش مییابد همچنین در سطوح راهبری شرکتی بالاتر، کمتر است از طرف دیگر قیمتگذاری عدم تقارن اطلاعاتی در سطوح با استراتژی جسورانه، بیشتر است. محدودیت مالی منجر به تفاوت در هزینه سرمایه بین شرکتهای دارای عدم تقارن اطلاعاتی بالا با شرکتهای دارای عدم تقارن اطلاعاتی پایین میشود، راهبری شرکتی منجر به افزایش شفافیت اطلاعاتی و مخابره اخبار مساعد به بازار سرمایه شده و استراتژی جسورانه اختیارات بیشتری برای مدیران فراهم می کند، زیرا دنبال کردن استراتژی مبتنی بر بازار و نوآورانه نیازمند سرمایه گذاری در چندین تکنولوژی جدید است تا موجب طراحی محصولات و اکتشاف بازارهای جدید شود.Information Distribution Pricing Modeling Based on Financing Constraints, Business Strategy and Corporate Governance with Structural Equation ApproachMohmoud NozarpourAmirreza KeyghobadiThe flow of information in the market environment affects the behavior of market participants. It is natural for market participants to have a different share of this information flow. The purpose of this article is to investigate the effect of financial constraints, business strategies and corporate governance on the value of information and changes in the distribution of accounting information.In order to investigate the subject of the study, after extracting data related to companies listed on the Tehran Stock Exchange, the composite data regression model has been used to test the research hypotheses.Information asymmetry pricing decreases in the face of high financial constraints. It is also lower at higher levels of corporate governance. On the other hand, pricing information asymmetry is higher at levels with bold strategy.Financial constraints lead to differences in the cost of capital between companies with high information asymmetry and companies with low information asymmetry. , Pursuing a market-based and innovative strategy requires investing in several new technologies to design products and explore new markets.
المصادر:
بخشایش، مریم، (1377)، "بررسی رابطه میان عدم تقارن اطلاعاتی و حساسیت سرمایهگذاری جریان نقدی در بورس اوراق بهادار تهران"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد یزد.
جمشیدی، ناصر و حسن قالیباف اصل، (1397)، "بررسی تأثیر شخصیت سرمایهگذاران بر رفتار معاملاتی و عملکرد سرمایهگذاری آنان شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات مالی، 20(1)، صص 75-90
خانی، عبدالله و زیبا قجاوند، (1391)، "تأثیر طیف رقابتی بازار بر رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و هزینه سرمایه عادی"، مجله پژوهشهای حسابداری مالی، سال چهارم، شماره چهارم، شماره پیاپی (14)، صص 67-88
خوبانی، محمد علی، (1389)، "بررسی رابطهی کیفیت سود با عدم تقارن اطلاعاتی"، پایاننامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی، غیر انتفاعی رجاء قزوین.
قائمی، محمد حسین، محمد رحیم پور، روح الله نوذری و بهزاد روحی، (1389)، "اعلان سودهای فصلی و عدم تقارن اطلاعاتی"، مجله پیشرفتهای حسابداری، دوره 2، شماره 2، صص 31-50
خدادادی، ولی و مهدی عربی، (1394)، "اثر تعدیلکننده عدم اطمینان محیطی بر رابطه بین مدیریت سود و عدم تقارن اطلاعاتی"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 7، شماره 26، صص 51-66
محمد زاده، حیدر و عیسی ابیضی، (1399)، "تأثیر سرمایه اجتماعی بر هزینه سرمایه با تأکید بر عدم تقارن اطلاعاتی"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 12، شماره 46، صص 203-232
هاشمی، سید عباس و محمد صادقی، (1390)، " رابطه عدم تقارن اطلاعاتی و سرمایهگذاری در داراییهای سرمایهای"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 3، شماره 90، صص 49-67
Akerlof,G., Michael Spence and Joseph Stiglitz, (1970), “Markets with Asymmetric Information”, At URL:http://www. Nobelprize. org Economist.
Arrow, K. J, (1964), “The Role of Securities in the Optimal Allocation of Risk-bearing”, The Review of Economic Studies, 31(2), PP. 91-96.
Akins, B., Ng, J. & Verdi, R, (2012), “Investor Competition over Information and the Pricing of Information Asymmetry”, The Accounting Review, 87(1), PP. 35–58
Barron, O. E., Sheng, X., & Thevenot, M, (2014), “The Information Environment and Cost of Capital”, Available at SSRN 2099825.
Bhattacharya, N., Desai, H., & Venkataraman, K, (2013), “Does Earnings Quality Affect Information Asymmetry? Evidence from Trading Costs”, Contemporary Accounting Research, 30(2), PP. 482-516.
Biddle, G., Hilary, G., Verdi, R.S, (2010), “How Does Financial Reporting Quality Relate toInvestment Efficiency?”, Journal of Accounting and Economics, 49(1-2), PP. 58-74.
Conant, Jeffrey S. Mokwa, Michael P & Varadarajan, P. Rajan, (1990), "Strategic Types, Distinctive Marketing Competencies and Organizational Performance: a Multiple Measures-Based Study", Strategic Management Journal, 11(3), PP. 365-383
Chen, C., Xiumin, M., Roychowdhury, S., Xin, W., & Matthew, B, (2016), “Clarity Begins at Home: Internal Information Asymmetry and External Communication Quality”, Forthcoming the Accounting Review, 93(1), PP. 71-101.
Debreu, G, (1959), “Theory of Value: An Axiomatic Analysis of Economic Equilibrium”, (No. 17). Yale University Press
Glosten, L. R., & Milgrom, P. R, (1985), “Bid, Ask and Transaction Prices in a Specialist Market with Heterogeneously Informed Traders”, Journal of Financial Economics, 14(1), PP. 71-100
Hasbrouck, J., & Seppi, D. J, (2001), “Common Factors in Prices, Order Flows, and Liquidity”, Journal of financial Economics, 59(3), PP. 383-411.
Higgins, D., T.C. Omer, and J.D. Phillips, (2015), “The Influence of a Firm’s Business Strategy on its Tax Aggressiveness”, Contemporary Accounting Research 32, PP. 674–702.
Hribar, P. and H. Yang, (2016), “CEO Overconfidence and Management Forecasting”, Contemporary Accounting Research, Vol. 33, No. 1, PP. 204–27.
Hughes, J. S., Liu, J., & Liu, J, (2007), “Information Asymmetry, Diversification, and Cost of Capital”, The Accounting Review, 82(3), PP. 705-729.
Kim, O., & Verrecchia, R. E, (1994), “Market Liquidity and Volume around Earnings Announcements”, Journal of Accounting and Economics, 17(1-2), PP. 41-67.
Lauri, A, (2003), “Asymmetric Information: Theory and Applications”, Tu-91. 167 Seminar in Strategy and International Business.
Lin, T., Y. Chen,and H. Tsai, (2017), “The Relationship among Information Asymmetry, Dividend Policy and Ownership Structure”, Finance Research Letters20, PP. 1-12.
Merton, R., (1987), “A Simple Model of Capital Market Equilibrium with Incomplete Information”, Journal of Finance 42, PP. 483–510.
Myers, S. C. and N. S. Majluf, (1984), “Corporate Financing and Investment Decisions When Firms Have Information that Investors Do Not Have”, Journal of Financial Economics, Vol. 13, No. 2, 187–221.
Patel, K., R. A. Pereira, and K. V. Zavodov,(2009), “Mean‐Reversion in REITs Discount to NAV & Risk Premium”, Journal of Real Estate Finance and Economics, Vol. 39, No. 3, PP. 229–47.
Richardson, V. J, (2000), “Information Asymmetry and Earnings Management: Some Evidence”, Review of Quantitative Finance and Accounting, 15(4), PP. 325-347.
Scott, W. R, (2013), “Financial Accounting Theory”, Upper Saddle River, NJ: Prentice hall.
Stigler, G. J, (1961), “The Economics of Information”, The Journal of Political Economy, PP. 213-225.
Tan, K. J. K, (2017), “Why Do Overconfident REIT CEOs Issue More Debt? Mechanisms and Value Implications”, Abacus, 53: 319–348. doi: 10.1111/abac.12111.
یادداشتها
_||_