اثر بخشی بازی های موسیقایی بر اضطراب و افسردگی دانش آموزان با آسیب بینایی دوره دوم ابتدایی
الموضوعات :سیده شهره طاهری 1 , منصوره شهریازی احمدی 2 , حسن پاشاشریفی 3
1 - گروه آموزشی روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - استادیار گروه روان شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
الکلمات المفتاحية: اضطراب, افسردگی, موسیقی, بازی, آسیب بینایی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی بازیهای موسیقایی بر اضطراب و افسردگی دانش آموزان با آسیب بینایی دوره دوم ابتدایی است. تحقیق حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل 60 نفر دانشآموزان با آسیب بینایی 9 تا 15 سال است (11/47=M). نمونهگیری به روش غربالگری با پرسشنامههای اضطراب اسپنس، افسردگی CDI و بعد از همتا سازی بر اساس سن و نوع آسیب بینایی، 28 نفر در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی 10 جلسه 30 دقیقهای مداخله دریافت کرد. دادهها با نرم افزار SPSS و روش آماری تحلیل کواریانس، تی مستقل و تی زوجی تجزیه و تحلیل شد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد بین گروهها در خط پایه تفاوتی وجود نداشت. نتایج تی زوجی نشان داد بین پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایشی تفاوت ایجاد شده است. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد در گروه آزمایشی در متغیر اضطراب تفاوت معنیدار ایجاد شده است، اما در متغیر افسردگی تفاوت معنیداری ایجاد نشد. نتایج نشان داد که بازیهای موسیقایی میتواند روش مناسب برای تأثیرگذاری بر اضطراب کودکان با آسیب بینایی باشد (0/0001>p). با توجه به اهمیت بازی در زندگی کودکان، این روش میتواند باعث توانمندسازی و ایجاد حس مثبت شود، بنابراین برنامه ریزی جهت آموزش راهکارهای شاد زیستن به آنها اهمیت ویژهای دارد.
_||_