تاثیر روش تربیت مخچه بر بهبود مهارتهای خواندن و حرکتی دانشآموزان نارساخوان
الموضوعات :فرشاد بهمرد 1 , مهناز استکی 2 , منصوره شهریازی احمدی 3
1 - دانشجوی مقطع دکتری گروه روان شناسی کودکان استثنائی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران
2 - استادیار گروه روان شناسی، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه روان شناسی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ", آموزش مبتنی بر مخچه", مهارتهای حرکتی", مهارتهای خواندن", نارساخوانی",
ملخص المقالة :
نارساخوانی شایع ترین نوع اختلال یادگیری است وحدود 80درصد از مشکلات یادگیری را دربرمی گیردوکودکان نارساخوان شواهدی از نابهنجاری مخچه را نشان می دهند.ازآنجا که مخچه اجازه می دهد فرآیندیادگیری باحداکثرمیزان بهره وری انجام شودلذا هدف پژوهش حاضر تاثیر تربیت مخچه بربهبود مهارتهای خواندن ومهارتهای حرکتی دانش آموزان نارساخوان می باشد.دراین مطالعه ازروش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است.جامعه آماری شامل دانش آموزان نارساخوان مراجعه کننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر ارومیه در سال تحصیلی 97-98 میباشد.از بین آن ها نمونه ای به حجم 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدندو دردو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند.درگروه آزمایش روش مبتنی بر تربیت مخچه به مدت 20 جلسه 60 دقیقهای اجرا گردید.برای جمعآوری دادهها از آزمونهای خواندن(نما) وادراکی-حرکتی لینکلن اوزرتسکی استفاده شد.دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-26 تجزیه و تحلیل شدند.نتایج حاکی از افزایش نمرات پس آزمون میانگین وانحراف معیارمهارتهای خواندن ومهارتهای حرکتی درمقایسه باپیش آزمون درگروه آزمایش بوده است.بعبارت دیگر نمرات مهارتهای خواندن ومهارتهای حرکتی دانش آموزانی که درگروه آزمایش قرار داشتند و مورد آموزش روش تربیت مخچه قرارگرفتند افزایش بیشتری نسبت به گروه کنترل نشان دادند.و تحلیل دادهها با استفاده ازروش کوواریانس چندمتغیری نشان داد که روش مبتنی بر تربیت مخچه به طورمعنیداری نسبت به گروه کنترل بر علائم نارساخوانی(p<0/05) و مهارتهای حرکتی تاثیرداشته است (p<0/01). براساس نتایج مطالعه حاضر به مربیان مراکز مشکلات وبژه یادگیری پیشنهاد می-گرددبرای افزایش مهارتهای خواندن ومهارتهای حرکتی دانش آموزان نارساخوان ،درکنارسایرمداخلات آموزشی ازروش تربیت مخچه نیز استفاده نمایند.
_||_