مطالعه عوامل مرتبط با رضایت دانشجویان در تعاملات با کارکنان دانشگاه پردیس نازلو ارومیه
الموضوعات :ایرج محمودی 1 , مهیار محمودزاده سلماسی 2
1 - استادیار علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب
2 - کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد تبریز، تبریز، ایران.
الکلمات المفتاحية: تعامل, رفتار مدنی, رضایت دانشجویان,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مطالعه عوامل مرتبط با رضایت دانشجویان در تعاملات با کارکنان دانشگاه پردیس نازلو ارومیه انجام شد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری شامل تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پردیس نازلو ارومیه در سال تحصیلی 1401-1402 می باشد. تعداد 259 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب خواهند شد. در این پژوهش با توجه به پیشینۀ موضوع برای بررسی وضعیت رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی از تعاملات با کارکنان دانشگاه، از پرسشنامۀ رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کارکنان استفاده شد. پرسشنامه رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کارکنان، پرسشنامه ای محقق ساخته می باشد که به منظور سنجش رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کارکنان طراحی شده است. این پرسشنامه دارای 35 سوال می باشد و بر اساس طیف پنح گزینه ای لیکرت با سوالاتی مانند (هنگام مراجعه به کتابدار ایشان ورود مرا با لبخند و زبان بدنی، خوشامد میگوید) به سنجش رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کارکنان می پردازد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از هر دو نوع آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین وضعیت رضایت دانشجویان از تعاملات کارکنان دانشگاه 2.83با انحراف معیار0.86به دست آمده است که از میانگین آماری(3) کوچکتر است و این تفاوت در سطح 0.01معنادار است؛ زیرا (0.01<p) بنابراین با 99 درصد اطمینان میتوان گفت که میزان وضعیت رضایت دانشجویان از تعاملات کارکنان دانشگاه پایین از حدمتوسط(3) بود. براساس نتایج تحقیق مشخص شد که عوامل آراستگی ظاهری، قدرت درک نیازهای دانشجویان، قدرت، حضور مداوم در محل کار، تسهیل امورات دانشجویان، خوش اخلاقی و خوش رویی، تخصص، تجربه، توانمندی در امور اداری، اثربخشی سازمانی، تعهدسازمانی وکارایی سازمانی رابطه مثبت و معنی داری با رضایت دانشجویان از تعاملات با کارکنان دارند.
_||_