بررسی اثربخشی رهبری معنوی بر اساس خودباوری پیروان بر ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد آموزشی
الموضوعات :مهدی اله ویردی زاده 1 , رضا خدایی محمودی 2
1 - گروه مدیریت دانشکده اقتصاد حسابداری و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
الکلمات المفتاحية: اثربخشی رهبری معنوی, خوباوری پیروان, کیفیت عملکرد آموزشی,
ملخص المقالة :
هدف این مطالعه بررسی اثربخشی رهبری معنوی بر اساس خودباوری پیروان بر ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بوده است. برای دستیابی به این هدف از روش تحقیق کتابخانهای و توصیفی از نوع همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بوده است. تعداد این دانشجویان 21720 نفر بوده است. نمونه آماری تحقیق بر اساس جدول کرجسی و مورگان 378 نفر در نظر گرفته شده است. روش نمونهگیری نیز تصادفی نسبی بوده که به نسبت دانشجویان دختر و پسر تعییین شده است. در این تحقیق از چهار پرسشنامه استاندارد رهبری معنوی، رفتار شهروندی سازمانی، خودباوری پیروان و کیفیت عملکرد آموزشی استفاده شده است. برای اطمینان بیشتر روایی و پایایی پرسشنامهها دوباره بررسی و تأیید شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، پس از بررسی نرمال بودن آنها، از مدلسازی معادلات ساختاری برای آزمون فرضیههای تحقیق استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که رهبری معنوی از طریق نقش میانجی خودباوری پیروان بر رفتارهای شهروندی سازمانی اثر مثبت و معنیداری دارد که نشان دهنده اثربخشی رهبری معنوی میباشد. همچنین رفتارهای شهروندی سازمانی بر ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد آموزشی نقش مثبت و معنیداری نشان میدهد. اثر غیر مستقیم رهبری معنوی بر ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد آموزشی معنیدار و تأیید شده است.
_||_