بررسی فرصتها و چالشهای آموزش مجازی بر فرد و جامعه در دانشگاهها با رویکرد فراترکیب
الموضوعات :مریم افخمی 1 , محمد عباس زاده 2 , مهران صمدی 3 , جواد علیپور 4
1 - گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
2 - استاد گروه علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3 - استادیار گروه علوم ارتباطات، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران .
4 - استادیار گروه علوم سیاسی ، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران .
الکلمات المفتاحية: کلید واژه ها: آموزش مجازی, فرصتها, چالشها, آموزش الکترونیک, فرد و جامعه.,
ملخص المقالة :
از اواخر سال 1398 به واسطه شیوع پاندمی کرونا آموزش مجازی که از سالهای قبل از آن شروع شده بود به تمامی دانشگاهها و مراکز آموزشی تسری پیدا کرد و رواج گستردهای یافت و در پی آن تحقیقات پیرامون آن نیز گسترش یافت و پژوهشهای متنوعی با موضوعات گوناگون پیرامون شناسایی کارایی و اثربخشی، مزایا و معایب و ... در خصوص آموزش مجازی انتشار یافت. بر این اساس هدف مقاله حاضر، بررسی فرصتها و چالشهای آموزش مجازی در دانشگاهها با رویکرد فراترکیب است. بر این اساس، پس از بررسی مقالات متعدد از پایگاههای علمی مختلف داخلی از میان 194 پژوهش در این حوزه 19 مقاله به عنوان منابع نهایی جهت بررسی، تحلیل، تفسیر و طبقه بندی انتخاب گردید. براساس نتایج تحقیقات حاضر، فرصتها و چالشهای آموزش مجازی در شش مولفه که شامل: فردی، خانوادگی، دانشگاهی، فنی و زیرساختی است، دسته بندی و تقسیم شدند. کلید واژه ها: آموزش مجازی، فرصتها، چالشها، آموزش الکترونیک، فرد و جامعه.