تدوین شبکههای مالی مبتنی بر مفهوم هم جمعی (مطالعهای در بورس اوراق بهادار تهران )
الموضوعات :فاطمه راستی 1 , حجت الله صادقی 2
1 - گروه مدیریت مالی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2 - گروه مدیریت مالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
الکلمات المفتاحية: هم جمعی, آزمون انگل و گرانجر, شبکههای مالی, معیارهای مرکزیت,
ملخص المقالة :
برای درک بهتر بازارهای مالی که یکی از پیچیدهترین مفاهیم دنیای امروز هستند میتوان از تئوری شبکه استفاده کرد. شبکههای مالی، به مجموعهای از رأسها و یالها گفته میشود. هر رأس بیانگر یک سهم و هر یال مبین رابطه بین سهام میباشد. مطالعات ابتدایی در این حوزه با استفاده از ضریب همبستگی به توصیف روابط کوتاهمدت بین سهام و مدلسازی بازارها پرداخت. این روش مدلسازی در مورد دادههایی صدق میکند که دارای تقارن هستند و فقط وجود یا عدم وجود رابطه بین سهام را مشخص کرده، نوع رابطه، جهت و وزن آن رابطه را تبیین نمیکند. در سالهای اخیر مدلسازی سریهای زمانی مالی با استفاده از مفهوم همجمعی انجام میشود. طی پژوهش حاضر نیز، با استفاده از آزمون مانایی سریهای زمانی، آزمونهای ریشه واحد دیکی فولر و KPSS و آزمون انگل و گرانجر شبکه مبتنی بر همجمعی طراحیشده و بهمنظور تجزیهوتحلیل این شبکه از معیارهای مرکزیت همچون: درجه مرکزیت، مرکزیت بینابینی مرکزیت نزدیکی، رتبهبندی صفحه و بوناچیچ، استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد شبکههای مبتنی بر همجمعی میتوانند گراف کاملتری از بازارها ارائه دهند و همچنین تجزیهوتحلیل معیارهای مرکزیت میتوانند نقش مؤثری در انتخاب سبد سهام داشته باشند و الگوی مناسبی جهت درک روابط بین سهام ارائه دهند.
_||_