تأثیر محیطهای آموزشی مبتنی بر چیدمان کلاسی در یادگیری دانشآموزان (نمونهی مطالعاتی: مدرسه غیر دولتی هدف)
الموضوعات :یاسمن جابری 1 , حسین سلطان زاده 2 , شروین میرشاهزاده 3
1 - گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: فضا, دانشآموزان, یادگیری, محیط آموزشی, چیدمانکلاسی,
ملخص المقالة :
فضاهای آموزشی، یکی از حوزههای معماری محیطی هستند که نقش عمدهای را در یک جامعه ایفا می نمایند. فضای کلاسی همانند صحنه تئاتر است که با نمایش دادن استعدادها و بهبود یادگیری دانش آموزان باید از طراحی به خصوصی برخوردار باشد. اهمیت موضوع در این است که نوع چیدمان صندلی ها در کلاس میتواند روی کیفیت آموزشی تأثیر ملموسی داشته باشد. مبانی نظری تحقیق بر این نکته استوار است که تمرکز دانشآموزان و چگونگی توجه آن ها میتواند در یادگیری نقش مهمی داشته باشد هدف از این پژوهش بررسی رابطه چیدمان صندلیها درکلاسها و تأثیر مثبت آن بر یادگیری با رویکردها و پیامدهای آن بر یادگیری است که از روش تحقیق همبستگی و از تحلیل مسیر، آمار توصیفی و نسبت فراوانی بهره می برد تا تأثیر چیدمان بر یادگیری را مورد بررسی قرار دهد. آزمودنیهای تحقیق حاضر 64 نفر از دانشآموزان مدرسه ی دخترانه هدف در شهرستان میاندوآب در سه مقطع تحصیلی است که در پایان نیم سال تحصیلی نتایج آزمونها، مورد بررسی قرار گرفته و تجزیه تحلیل داده ها، با استفاده از نرمافزار SPSSانجامشده است. بنابراین در این تحقیق سه نوع چیدمان عبارتند از چیدمان ردیفی برای دروس(عربی، ریاضی، ادبیات فارسی)، چیدمان خوشهای برای دروس (علوم، کار و فناوری، هنر)، چیدمان Uشکل برای درس (مطالعات اجتماعی، زبان خارجه، پیامهای آسمانی، سبک زندگی، قرآن)، نتیجهگیری میشود.
افروز غلامعلی، 1389، اختلالات یادگیری، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ دهم.
اونز، بنجامین، 1379، نور روز در معماری، ترجمه شهرام پوردیهیمی، حوری عدل طباطبایی، نشر نخستین، تهران.
باقریم، عظمتی ح. 1390، فضای کالبدی بهمثابه برنامه درسی(پرورش خلاقیت کودکان در محیط مدرسه)،فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، صص184:22-163.
بهامین, رضا، ۱۳۹۴، فضاهای آموزشی از دیدگاه روانشناسی محیط، کنفرانس بینالمللی عمران، معماری و زیرساخت های شهری، تبریز، دبیرخانه دائمیکنفرانس.
بهبهانی اسلامی، مائده،1394، بررسیسیر تحولکالبدی مسجد مدرسههای ایرانی بررسی دورههای تاریخی صفویه و قاجار، اولین کنفرانس سالانه پژوهشهای معماری، شهرسازی و مدیریت شهری، یزد.
پاکیزه علی، 1394، بررسیتأثیر شیوه آموزشی تلفیقی هنر بر خلاقیت و یادگیری دانشآموزان پسر سال اولدبستان، توسعهی آموزش جندیشاپور: بهار 1394، دوره 6 ، شماره 1; از صفحه 52 تا صفحه 60 .
ترکمان، مژگان؛ سارا جلالیان و امید دژدار، ۱۳۹5، نقش معماری و عوامل کالبدی محیط آموزشی بر تسهیل یادگیریکودکان، بهمن 1395، دوره2، شماره11 (پیاپی 18)، از صفحه 1تا صفحه14. موسسه مدیریت دانش شباک.
تاره، مسعود،1393، شیوه نوین آموزش ابتدایی در دوره قاجار، نشریه تاریخ علم، پاییز و زمستان 1393، دوره12، شماره2، از صفحه 163 تا صفحه172.
حافظ نیا، محمدرضا، 1381، مقدمهای بر رو شهای تحقیق درعلوم انسانی، تهران: سمت.
حمیدرضا؛ امینی فر، زینت؛ پورباقر، سمیه؛ 1395، الگوی چیدمان فضایی مدارس نوین مبتنی بر اصول مدارس اسلامی درراستای ارتقاء یادگیری افراد، سال ششم شماره 2 علمیپژوهشی (وزارت علوم) (8 صفحه - از 16 تا 23).
جعفری فریبا، تقی زوار،1395، دوفصلنامه پژوهشهای آموزش و یادگیری، دوره 11، شماره 1، پیاپی 21، بهار و تابستان ص68.
خسروجردی، ن، مکرم دوست، ح. 1391، تأملی بر الفبای طراحی در فضاهای آموزشی، تهران، طحان.
خندان دل, بهروز؛ خدیجه علیآبادی؛ داریوش نوروزی و امیر کسائیان، ۱۳۸۷، بررسیتأثیر رنگ در فیلم های آموزشی بر میزان یادگیری، فصلنامه دانش و تندرستی 3.
زمانی بیبی عشرت، لیاقت دار محمد جواد، 1381. بررسی نو آوریها و راهبردهای جدید تدریس درمقطع ابتدایی چهارکشور پیشرفته جهان، مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان دوره 14.
زینعلی دهشیر، اکرام. 1389. مدرسه زیبا، کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی. دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
شعبانی، حسن،1391، مهارت های آموزشی و پرورشی؛روشها و فنون تدریس)جلد دوم) چاپ هشتم، تهران: انتشارات سمت .
شیرمبک، ا، 1378، ایده و فرم معماری : اصول طراحی در معماری معاصر، ترجمه س آقایی و م مدنی، تهران. انتشارات علی ابن ابیطالب.
فسا شکوه، هورآسا، 1381، فضای آموزشی، قواعد و معیارها.
لطف عطا، آیناز،1387، تأثیر عوامل محیطی بر یادگیری ورفتار در محیطهای آموزشی، شهر فصلنامه مدیریت شهری، شماره21.
محمودی م،1390. طراحی فضاهای آموزشی با رویکرد انعطافپذیری، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
مردمی کریم، دلشاد مهسا،1389، محیط یادگیری انعطافپذیر(جهان کودک تجربه پذیر،سیستم آموزشی تغییر پذیر)، نشریه علمی پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران شماره ۱ص1.
مظفر فرهنگ، مهدیزاده سراج فاطمه، میرمرادی سیده سیمه، 1388. باز شناسی نقش طبیعت در فضاهای آموزشی، نشریه علمی پژوهشی فناوری اموزشی، سال چهارم، جلد4، شماره1، ص3.
مفیدی شمیرانی سید مجید، پور ناصری شهناز،1390 .مدلیابی میزان و نحوه تأثیر متغیرهای کالبدی پنجره بربهرگیری مناسب از نور روز در کلاسهای مدارس راهنمایی تهران، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزشی، سال ششم، جلد6، شماره1، پاییز 1390ص1.
مقدم علیرضا، 1395. ارزیابی فرآیندهای آموزشی فاوا- محور: یک چهارضلعی معیوب، مجلهی مطالعات آموزش ویادگیری، دورهی هشتم، شمارهی دوم، پاییز و زمستان 1395، پیاپی 2/72، صص37-67.
کاظمزاده, مرضیه و مریم فدایی قطبی، ۱۳۹۴، پنجره و کنترل روشنایی فضاهای آموزشی( نمونه موردی مدرسه حجاب شهر جیرفت)، کنفرانس بینالمللی عمران، معماری و زیرساختهای شهری، تبریز، دبیرخانه دائمی کنفرانس.
Ebno shahidi, M. and the Associates (2012). Verifying Environmental Needs and 6-12 years Old Disabled, Based on Experiences of Qualifying Child Care Spaces in Isfahan City : A Research Study in Rehabilitation Sciences, February and March, No. 4, year 7 of publishing.
Elias, T. (2011). Learning analytics: Definition, processes and potential. Creative.Commons.Availableat://learninganalytics.net/Learning Analytics Definitions Processes Potential.
Daneshmehr, Z. (2007). School yard fun, the new School Journal, 57-54 ,41.
Tabayian, Marzieh. Farah Habib, Ahmad Abedi (2011). Favorable and unfavorable attitudes toward school learning environment and ways to improve the color quality of the school environment. Journal of Educational Innovations, No. 38. Title 106-93.
Grutter, York (2005). Architecture Aesthetic, translated by Jahanshah pakzad, Abdolreza homaun, Shahid Beheshtiuniversity,Tehran.
Hidayetoglu M.L. 2012.The effects of color and light on indoor wayfinding and the evaluation. Journal of Environmental Psychology, 32, 50-58, 2012.
Hawes t . 2012. Effects of four workplace lighting technologies on perception, cognition. International Journal of Industrial Ergonomics,42: 122-128.
Hannah, Ryan, 2013. The Effect of Classroom Environment on Studen Learning.Honors Theses.Paper 2375.
Rudd, Tim, (2008). Reimagining outdoor learning spaces- Primary capital, co-design and educational transformation. Futurelab (innovation in education), United Kingdom- Bristol: Becta (The British Educational and Communications Technology Agency).
Simmons, Kate; Carpenter, Laura; Crenshaw, Schronna; and Hinton, Vanessa M. (2015) Exploration of Classroom Seating Arrangement and Student Behavior in a Second Grade Classroom, Georgia Educational Researcher: Vol. 12, Article 3.
DOI: 10.20429/ger.2015.120103.
Availableat:http://digitalcommons.georgiasouthern.edu/gerjournal/vol12/iss1/3.
_||_Afrooz Gholamali, 2009, Learning disorders. Payam Noor University Press, 10th edition.
Azemati H., 2015,
Bagheri M, Azemati H. 2013, Physical Space as a Curriculum (Creating Children's Creativity in the School Environment), Iranian Curriculum Studies Quarterly, pp. 163-22-184.
Bahrain, Reza, 2015, Educational Spaces from the Perspective of Environmental Psychology, International Conference on Civil Engineering, Architecture and Urban Infrastructure, Tabriz, Permanent Secretariat of the Conference.
Behbahani Eslami, Maedeh, 2014, A Review of the Physical Evolution of the Mosque in Iranian Schools, a review of the Safavid and Qajar historical periods, the first annual conference on architecture, urban planning and urban management research, Yazd.
Daneshmehr, Z. (2007). Schoolyard fun, the new School Journal, 57-54.
Ebno Shahidi, M. and the Associates (2012). Verifying Environmental Needs and 6-12 years Old Disabled, Based on Experiences of Qualifying Child Care Spaces in Isfahan City: A Research Study in Rehabilitation Sciences, February and March, No. 4, year 7 of publishing.
Elias, T. (2011). Learning analytics: Definition, processes, and potential.
Fasa Shokoh, Horace, 2013, Educational Space, Rules and Standards.
Grutter, York (2005). Architecture Aesthetic, translated by Jahanshah pakzad, Abdolreza homaun, Shahid Beheshtiuniversity,Tehran.
Hafez Nia, Mohammad Reza, 2001, Introductions to Research in Human Sciences, Tehran: Smit.
Hamidreza; Aminifar, Saint; Pourbaqer, Samia; 2015, The Model of the Spatial Arrangement of Modern Schools Based on the Principles of Islamic Schools to Improve People's Learning, 6th year - number 2 scientific research (Ministry of Science) (8 pages - from 16 to 23).
Hannah, Ryan, The Effect of Classroom Environment on Student Learning, (2013). Honors Theses.Paper 2375.
Hidayetoglu M.L. 2012.The Effects of Color and Light on Indoor Way finding and the Evalua-tion. Journal of Environmental Psychology, 32, 50-58, 2012.
Hawes t. 2012. Effects of four workplace lighting technologies on perception, cognition. International Journal of Industrial Ergonomics,42: 122-128.
Jafari Fariba, Taghi Zowar, 2015, Education and Learning Research Quarterly, Volume 11, Number 1, Series 21, Spring and Summer, p. 68.
Kazemzadeh, Marzieh and Maryam Fadaei Qutbi, 2014, Window and Lighting Control of Educational Spaces (A Case Study of Hijab School in Jiroft), International Conference on Civil Engineering, Architecture and Urban Infrastructure, Tabriz, Permanent Secretariat of the Conference.
Khosrowjerdi N, Makram Dost H. 2013, A Reflection on the Alphabet of Design in Educational Spaces, Tehran, Tahan.
Khandan Del, Behrouz; Khadija Aliabadi; Dariush Nowrozi and Amir Kasaian, 2007, Investigation of the Effect of Color in Educational Films on the Learning Rate, Knowledge and Health Quarterly 3.
Lotf Atta, Ainaz, 2008, The Effect of Environmental Factors on Learning and Behavior in Educational Environments in the City, Urban Management Quarterly, number 21.
Mahmoudi M., 2018, Designing Educational Spaces with a Flexible Approach. Tehran: Tehran University Press.
Mardumi Karim, Delshad Mahsa, 2018, Flexible Learning Environment (Experiential Child's World, Changeable Educational System), the scientific research publication of the Iranian Society of Architecture and Urban Planning, No. 1, p. 1.
Mozafar Farhang, Mehdizadeh Siraj Fatemeh, Mir Moradi Seyedah Simeh, 2018. Re-examining the Role of Nature in Educational Spaces, educational technology scientific research journal, fourth year, volume 4, number 1, page 3.
Mofidi Shemirani Seyed Majid, Pour Naseri Shahnaz, 2013. Modeling the Extent and Manner of the Effect of Window Physical Variables on the Proper use of Daylight in Middle School Classes in Tehran, Scientific Research Journal of Educational Technology, Year 6, Volume 6, Number 1, Autumn 2013, p.1.
Moghadam Alireza, 2015. Evaluation of Fava-centered educational processes: a flawed quadrilateral, Journal of Education and Learning Studies, 8th period, 2nd issue, fall and winter 2015, serial 2/72, pp. 37-67.
Owens, Benjamin, 2000, Light of the Day in Architecture, translated by Shahram Pourdihimi, Hori Adel Tabatabayi, first publication, Tehran.
Parish Ali, 2014, Investigation of the Effect of the Art-integrated Educational Method on the Creativity and Learning of First-year Primary
Boy’s School, Jundi Shapur Education Development: Spring 2014, Volume 6, Number 1; From page 52 to page 60.
Rudd, Tim. (2008) Reimagining Outdoor Learning Spaces- Primary Capital, Co-design and Educational Transformation. Futurelab (innovation in education), United Kingdom- Bristol: Becta (The British Educational and Communications Technology Agency).
Simmons, Kate; Carpenter, Laura; Crenshaw, Schronna; and Hinton, Vanessa M. (2015) Exploration of Classroom Seating Arrangement and Student Behavior in a Second Grade Classroom, Georgia Educational Researcher: Vol. 12: Iss. 1, Article 3. DOI: 10.20429/ger.2015.120103.Available.at:http://digitalcommons.georgiasouthern.edu/gerjournal/vol12/iss1/3.
Shabani, Hassan, 2013, Educational and Educational Skills, Teaching Methods and Techniques (Volume II) Eighth Edition, Tehran: Samit Publications.
Shirmebek, A., 2009, Architectural idea, and form: principles of design in contemporary architecture, translated by S. Aghaei and M. Madani, Tehran. Ali Ibn Abi Talib Publications.
Tabanan, Marzieh. Farah Habib, Ahmad Abedi (2011). Favorable and Unfavorable Attitudes toward the School Learning Environment and Ways to Improve the Color Quality of the School Environment. Journal of Educational Innovations, No. 38. Title 106-93.
Turkman, Mezhgan; Sara Jalalian and Omid Dezhdar, 2015, The Role of Architecture and Physical Factors of the Educational Environment on Facilitating Children's Learning, February 2015, Volume 2, Number 11 (18 in a row); From page 1 to page 14. Shabak Knowledge Management Institute.
Tare Massoud, 2013, The New Method of Primary Education in the Qajar Period, Tarikh Alam magazine, autumn and winter 2013, volume 12, number 2; From page 163 to page 172.
Zamani Bibi Ishrat, Liaqat Dar Mohammad Javad, 2013, A Review of Innovations and New Teaching Strategies in the Primary Level of Four Advanced Countries of the World. Isfahan University Humanities Research Journal, Volume 14.
Zainal Dehshir, Akram. 2010, Beautiful School, Master of Elementary Education. The Allameh Tabatabai University of Tehran.