بازشناسی مولفه ها و ابعاد توسعه فرهنگی مدارس به منظور دستیابی به مدل مناسب
الموضوعات :
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران
الکلمات المفتاحية: نظریه داده بنیاد, توسعه فرهنگی مدرسه, ابعاد توسعه فرهنگی,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش کنکاش مؤلفهها و ابعاد توسعه فرهنگی مدارس بهمنظور ارائۀ مدل توسعه فرهنگی مدارس بوده است. رویکرد پژوهش کیفی و از روش نظریۀ داده بنیاد استفاده شده است. جامعۀ آماری شامل تمامی مدیران و معاونان مدارس مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه بوده است. برای گردآوری دادههای کیفی با ۲۳ نفر از مدیران و معاونان مجرب و نمونه مدارس مصاحبه صورت پذیرفت. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند تا جایی ادامه یافت که پژوهشگر با استفاده از مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. در این پژوهش به منظور گرداوری داده ها از روش کتابخانه ای ، مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد . به منظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه است. با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش و تجزیه و تحلیل محتوای مصاحبهها، ابعاد توسعه فرهنگی مدارس شناساییشده و طی ۳ مرحلۀ کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی الگوی توسعه فرهنگی مدارس در ۶ مقولۀ اصلی شرایط علی، پدیدۀ محوری (کنکاش مؤلفهها و ابعاد توسعه فرهنگی مدارس: شامل ۳ مقوله اصلی اهداف، ویژگیها، شیوه اجرا و ۱۴ مقوله فرعی)، راهبردهای توسعه فرهنگی، زمینهها، شرایط مداخلهگر و پیامدهای توسعه فرهنگی جهت بهرهبرداری در مدارس ارائه شد. با انجام این پژوهش، مولفه ها و ابعاد توسعه فرهنگی مدارس شناساییشده و مدل توسعه فرهنگی مدارس طراحی میشودبنابراین مدل قابلاعتمادی را از توسعه فرهنگی مدارس ارائه خواهد کرد تا مدیران بتوانند در جهت بهبود وضعیت موجود از آن استفاده نمایند.
_||_