بررسی چالش های هویت ملی دربرنامه ی درسی دوره دوم متوسطه ایران
الموضوعات :
فردوس خجسته
1
(دانشجوی دکترای گروه برنامه درسی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران)
علیرضا عصاره
2
(استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران)
ابراهیم حاجیانی
3
(دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه شاهد، تهران، ایران)
علیرضا عراقیه
4
(دانشیار گروه علوم تربیتی واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد، اسلامشهر، ایران)
الکلمات المفتاحية: هویت ملی, برنامه درسی, دوره دوم متوسطه, سنتزپژوهی, Meta-Summary Research,
ملخص المقالة :
هدف از این مقاله شناسایی چالش های هویت ملی در برنامه درسی دوره دوم متوسطه ایران است. این تحقیق کیفی بوده و با استفاده از روش سنتزپژوهی تجمیعی با رویکرد ساندلوفسکی وباروسو انجام شده است. برای جمع آوری اطلاعات ازاسناد بالادستی و مقالات علمی پژوهشی بیست سال اخیر ،به شکل هدفمند استفاده شده است. در این پژوهش مقالاتی که هویت ملی در کتابهای درسی دوره دوم متوسطه ، برنامه درسی پنهان و آشکار این دوره ،سیاستگذاری ها و اهداف برنامه درسی دوره دوم متوسطه و هویت ملی دانش آموزان این دوره ی تحصیلی و نظرات معلمان و مدیران مدارس در رابطه با هویت ملی در برنامه درسی را مورد پژوهش قرارداده اند مورد استفاده قرار گرفت . نتایج ، چالش های هویت ملی در برنامه درسی را ، موانع فکری، موانع ساختاری، تحولات سیاسی ، برنامه درسی پنهان ، بی توجهی به تحولات جهانی،موانع مربوط به نیروی انسانی وعدم تعادل در توجه به ابعاد هویت ملی، تشخیص داده است .
_||_