طراحی الگوی برنامه درسی تلفیقی در جهت شادابسازی مدارس ابتدایی
الموضوعات :لیلا علیزاده 1 , شهرام رنجدوست 2 , جعفر قهرمانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه برنامه ریزی درسی،واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی مرند،ایران
2 - استادیار، گروه برنامه ریزی درسی،واحد مرند دانشگاه آزاد اسلامی،مرند،ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت آموزشی, برنامه درسی تلفیقی, شادابسازی مدارس ابتدایی, الگوی اکر,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به بررسی طراحی الگوی برنامه درسی تلفیقی در جهت شادابسازی مدارس ابتدایی پرداخته است. این پژوهش از نظر روش کیفی و از نوع پدیدارشناسی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را اساتید و صاحبنظران رشته علوم-تربیتی با گرایش برنامهریزی درسی، مدیریت آموزشی، روان شناسان، کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش تشکیل دادند مصاحبه نیمه ساختار یافته با 14 نفر از خبرگان به صورت هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه های ضبط شده به صورت کتبی ثبت شدند و به روش هفت مرحله ای کلایزری با اطلاعات گردآوری شده حاصل از مصاحبه ها با تکنیک نحلیل محتوا، شامل روش هایی که برای تحلیل متون نوشتاری حاصل از مصاحبه و نرم افزار Maxqda مورد تجریه و تحلیل قرار گرفتند. برای اعتبار بخشی الگوی طراحی برنامه درسی تلفیقی، از روش دلفی استفاده شد. روش دلفی به شیوههای مختلفی مورد استفاده گرفت . یکی از کاربردهای این روش، به منظور نظرخواهی از خبرگان و متخصصان برای تأیید اعتبار الگوهایی که از پژوهش منتج شدهاند، است. بدین منظور برای اعتباربخشی الگوی طراحی برنامهدرسی تلفیقی در جهت شادابسازی مدارس بر اساس الگوی اکر، الگوی پیشنهادی به صاحبنظران و متخصصان ارائه شده و نظر آنان را درباره ویژگیهای منطق برنامهدرسی و هر یک از عناصر برنامه درسی تلفیقی جمعآوری شد.. نتایج نشان داد مدل ارائه شده الگوی برنامه درسی تلفیقی در جهت شاداب-سازی مدارس ابتدایی شامل اهداف، محتوا، سازماندهی محتوا، ویژگی فعالیتهای یادگیری، راهبردهای فعالیتهای یادگیری و ارزشیابی می باشند.
_||_