شناسایی مؤلفههای اصلی و فرعی یک مدل کسب و کار مبتنی بر آموزش و توسعه منابع انسانی در بانک کشاورزی
الموضوعات :علی اکبر کریم پور 1 , لیلا بهمئی 2 , محمد حسین پور 3 , مهدی بصیرت 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2 - استادیار، گروه آموزش ابتدایی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران.
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
4 - استادیار، گروه اقتصاد، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش, بهرهوری سازمانی, انگیزههای سازمانی, تعالی انسان,
ملخص المقالة :
این مطالعه با هدف شناسایی مؤلفه های اصلی و فرعییک مدل کسب و کارمبتنی بر آموزشو توسعهمنابع انسانی در بانک کشاورزی استان خوزستان انجام شده است. روش پژوهش مطالعه حاضر با رویکرد کیفی انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش، جهت گردآوری دادهها به تدوین سؤالات مصاحبه مبادرت ورزیده شد. در ادامه از پرسشنامه محققساخته با طیف لیکرت 5 درجه، استفاده گردید. جامعه آماری شامل 15 نفر از خبرگان دارای زمینه علمی مرتبط و سابقه فعالیت در بانک کشاورزی به همراه مدیران و کارشناسان ارشد بانک کشاورزی بودهاند که با استفاده از روشنمونهگیری هدفمند و غیراحتمالی انتخاب شدند و با آن ها مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته انجام گرفت. گام اول مطالعه حاضر با استفاده از روش تحلیل کیفی محتوا (رویکرد ویرایش مصاحبه، تلخیص آن ها و تفسیر مفاهیم و کلمات) برای شناسایی مقولههای اصلی و فرعی پژوهش استفاده شده است. با استخراج مقولههای اصلی و فرعی پژوهش با استفاده از نتایج تحلیل کیفی محتوا و روش مدلسازی ساختاری تفسیری، مدل نهایی ارائه گردید. در مجموع الگوی به دست آمده مشتمل بر 12 مقوله اصلی و 60 مقوله فرعی است. براساس مدل پژوهش مشخص گردید استراتژی (سبک) رهبری به عنوان زیربناییترین مؤلفه کسبوکار با رویکرد تعالی انسانی است.
_||_