بررسی مهارتهای مورد نیاز مدیران آموزشی آینده
الموضوعات :برات سلیمی 1 , یوسف نامور 2 , اعظم راستگو 3 , توران سلیمانی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی
2 - گروه علوم تربیتی/ واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی
3 - گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی
4 - عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: انسانی, مهارتهای ادراکی, نرم, تخصصی, پیش سازمان دهندها, حالتهای مجازی,
ملخص المقالة :
این پژوهش بانگاه آینده نگری به دنبال یافتن پاسخهایی به این سوال که، ویژگیهایی مدیران مطلوب مدارس آینده شامل چه مولفههایی خواهند بود؟ انجام شده است، بعبارت دیگر اولویت در توانمندسازی مدیران آموزشی، بالحاظ روندهای تغییر و تحولات آینده، شامل چه مولفهها و مهارتهایی خواهد بود؟ هدف این پژوهش بررسی و شناسایی مولفههای تاثیر گذار، تقویت و ارتقای مهارتهای مدیران آموزشی و هدایت تلاشها جهت دستیابی به اهداف بصورت کاربردی میباشد. پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کیفی و کمی) بوده و برای جمع آوری دادهها، ابتدا اسناد شامل مقالات، رسالهها، ویدئوهای سخنرانی و کنفرانسهای آموزشی، طرحها و گزارشهای پژوهشی مرتبط با موضوع و انجام مصاحبه باصاحب نظران، مورد مطالعه قرارگرفته است، دادههای مرحله کیفی، به روش تحلیل مضمون کدگذاری و مقولهبندی شدهاند، سپس در مرحله کمی با تدوین پرسشنامه محقق ساخته، مولفههای مذکور باوضع موجود و مطلوب مدارس آینده مورد مقایسه قرارگرفته است. براساس یافتههای این پژوهش 50 مضمون فرعی، از ویژگیهای تاثیر گذار و مطلوب در عملکرد مدیران آموزشی آینده، شناسایی شده و در چهار نوع مهارت مورد نیاز مدیران آموزشی بعنوان مضامین اصلی شامل؛ مهارتهای فنی - تخصصی، انسانی، ادراکی و نرم دسته بندی شدهاند، نتایج پژوهش نشان دهنده تاثیر معنادار مولفههای مربوط به مهارت های مدیران، بر مدارس آینده است.
_||_