تبیین ابعاد و مؤلفههای مدل بهرهوری مدیران آموزشوپرورش استان لرستان
الموضوعات :حجت فلاح پور 1 , ابراهیم پورحسینی 2 , شجاع عربان 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، پردیس علامه طباطبایی، دانشگاه فرهنگیان، لرستان، ایران.
الکلمات المفتاحية: عوامل محیطی, عوامل مدیریتی, عوامل انگیزشی, مدیران آموزشوپرورش, مدل بهرهوری,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر باهدف تبیین ابعاد و مؤلفههای مدل بهرهوری مدیران آموزشوپرورش استان لرستان انجام شد. روش تحقیق تلفیقی (کیفی- کمّی) و ازنظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل 12 نفر از خبرگان و در مرحله کمّی کلیه مدیران مدارس دوره دوم متوسطه آموزشوپرورش استان لرستان به تعداد 411 نفر بودند. برای تعیین حجم نمونه کیفی از روش اشباع نظری و در بخش کمّی، از جدول کرجسی- مورگان تعداد 199 نفر (102 مرد و 97 زن) بهعنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساختهای بود که اعتبار آن توسط اساتید و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ بررسی و مقدار 82/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزارهای Spss26 و معادلات ساختاری lisrel استفاده شد. نتایج بخش کیفی با پانل دلفی نشان داد هفت مؤلفه عوامل انگیزشی، عوامل مدیریتی، عوامل محیطی، عوامل توانمندسازی، عوامل مقبولیت، عوامل نوآوری و عوامل سازمانی و 62 شاخص برای بهرهوری مدیران شناسایی شد. نتایج معادلات ساختاری نیز نشان داد بارعاملی عوامل انگیزشی 84/0، عوامل مدیریتی 79/0، عوامل محیطی 80/0، عوامل توانمندسازی 72/0، عوامل مقبولیت 83/0، عوامل نوآوری 69/0 و عوامل سازمانی 85/0 هستند. همچنین تمام شاخصهای برآورد مدل اندازهگیری نشان از برازش مناسب مدل بودند.
_||_